2024 április 20

Kezdünk bízni az online fizetésben?

A legtöbben még mindig a készpénzes utánvétet részesítik előnyben, amikor webshopból rendelnek, azonban folyamatosan nő a készpénzmentes megoldások népszerűsége. Idén csaknem duplájára nőtt az elsődlegesen internetes bankkártyás fizetést választók aránya tavalyhoz képest, és a bankkártyával kifizetett utánvét is egyre népszerűbb.

Ma már természetes az internetes vásárlás a felnőtt lakosság körében. Az idősebb korosztály is egyre többet vásárol online, az ötven év felettieknek már csaknem a harmada havi szinten rendel valamit az internetről. Az internetes vásárlás azonban nem feltétlenül jár internetes fizetéssel – derült ki az OTP Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből[1]. A válaszadók 56 százaléka, amikor teheti, inkább az utánvétes fizetést választja – ezen belül 34 százalék a készpénzes utánvétet preferálja.

Az utánvétes fizetési módok mellett a legerősebb érv, hogy így nem kell előre kifizetni a megrendelt árut, csak akkor, amikor már biztosan megérkezett. Tehát az utánvét népszerűségének egyik legfőbb oka a kereskedők felé érzett bizalmatlanság. Az utánvétes vásárlók közül azonban egyre többen tartják elfogadhatónak a futárnál történő bankkártyás fizetést, tavalyhoz képest csaknem 20 százalékkal nőtt az arányuk. A válaszadók 22 százaléka, amikor csak teheti, ezt a fizetési módot választja internetes vásárláskor.

A magyarok internetes vásárlási szokásait vizsgáló felmérésünkből azt látjuk, hogy egyre többször részesítik előnyben a készpénzmentes megoldásokat. Akik gyakrabban, rutinszerűen vásárolnak online, magabiztosabbak, szívesebben választják az internetes fizetési módokat, míg azok, akik csak alkalmanként rendelnek az internetről, inkább ragaszkodnak a hagyományos, utánvétes fizetéshez. Örömmel látjuk, hogy az utánvétet választók között is egyre nagyobb a bankkártyával fizetők aránya” – nyilatkozta Takács Domokos, az OTP Bank Bankkapcsolati Főosztályának igazgatója.

Összességében a válaszadók 59 százaléka tart elfogadhatónak valamilyen internetes fizetési módot, míg több mint harmaduk, amikor csak teheti, így fizeti ki online vásárlásait. Az online fizetést preferálók csoportján belül a legszívesebben bankkártyás fizetést választók aránya tavalyhoz képest megduplázódott (26 százalék).

„Egyre többen ismerik fel a bankkártyás fizetés előnyeit, amikor interneten vásárolnak, hiszen kényelmes és gyors megoldás. Ráadásul az internetes bankkártyás vásárlások az erős ügyfél-hitelesítés keretében bevezetett kétlépcsős azonosítással még biztonságosabbá válnak. Az OTP Bank ügyfelei novembertől már találkozhatnak internetes bankkártyás vásárláskor az új jóváhagyási folyamattal, viszont 2021. január 1-jétől már kötelező lesz így azonosítaniuk magukat, amikor európai webshopokból vásárolnak. Ezt az Európai Unió pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló irányelve írja elő. A kétlépcsős azonosításhoz ügyfeleinknek mindenképp be kell állítaniuk az internetes biztonsági kód szolgáltatást, érvényes mobiltelefonszámuk megadásával, jövőre csak így tudnak bankkártyájukkal vásárolni az interneten” – hívta fel a figyelmet a fontos változásra Takács Domokos.

Internteres bankkártyás fizetéseik többlépcsős jóváhagyására a bank ügyfeleinek kétféle lehetősége van. Az OTP SmartBank mobiltelefonos alkalmazásra regisztrált ügyfelek a mobiltelefonon egy felugró értesítésre kattintva, az applikációba belépve kényelmesen és gyorsan jóváhagyhatják internetes bankkártyás vásárlásaikat. Ehhez az alkalmazást a legújabb verzióra szükséges frissíteni, valamint engedélyezni kell a felugró értesítéseket mobiltelefon beállításaiban. A mobiltelefonos alkalmazásra nem regisztrált ügyfeleknek az SMS-ben érkező internetes biztonsági kódot, továbbá a 3 jegyű TeleKódot kell megadniuk a vásárlás jóváhagyásához. TeleKódja minden kártyabirtokosnak van, ez alapértelmezetten a kártyához tartozó számlaszám utolsó három számjegye. Az alapértelmezett TeleKódot azonban előzetesen meg kell változtatni ahhoz, hogy internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyásához használható legyen.

 

Az OTP Bank ügyfelei a www.otpmindennap.hu/kartyabiztonsag oldalon részletesebben is tájékozódhatnak teendőikről.

[1] NRC Omnibusz kutatás: A kutatás célcsoportja: 18+ éves internetezők; mintanagyság: 1000 fő; adatfelvétel ideje: 2020-09.22 -10.01. A minta reprezentatív a magyar lakosságra  nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján.