2024 március 29

Így törtük össze autóinkat tavaly

Nem figyelünk eléggé

A magánhasználatban lévő személyautók esetében a leggyakoribb káreseteket jellemző módon a sofőrök figyelmetlensége okozza. A CIG Pannónia EMABIT 2017-es adataiból az derült ki, hogy a káreseteket legtöbbször a követési távolság be nem tartása (24 százalék), a figyelmetlen parkolás és tolatás (21 százalék), valamint az elsőbbségi szabályok – például jobbkéz szabály, sávváltás, stop tábla – be nem tartása (15 százalék) okozza.

Az előző eseteknél ritkábban fordul elő, de jellemző eset a vadállattal ütközés (8 százalék) vagy a parkolóban hagyott gépjármű sérült állapotban találása (6 százalék) is. Utóbbi leginkább a céges autót használókra jellemző, akik sok esetben ezzel az indokkal próbálják elkerülni az anyagi vagy erkölcsi felelősségre vonást.

Előfordulnak nem vezetési hibából eredő, úgynevezett elemi károk is, amelyek egy-egy időszakban kiugró káreset-számot okozhatnak a biztosítóknál – ilyen például a nyári jégeső. 

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A balesetet okozó vezető nemét ugyan a biztosító nem rögzíti, de a CIG tapasztalatai azt mutatják, hogy a nők esetében legtöbbször a kis sebességű, parkolási károk a jellemzőbbek. A férfiak az agresszívebb vezetéssel együtt járó, elsőbbség meg nem adásban és az utoléréses károkban járnak élen. Valamennyi, a sofőr vezetéséből adódó káresetet előidézhetik vagy súlyosbíthatják bizonyos tényezők, például a relatív gyorshajtás.

Ezek a legnépszerűbb autók a tolvajok listáján

A lopott autók száma és márkája érthető módon a hazai piac eladási statisztikáit tükrözi. A lopáskárok száma erősen összefügg a járműállomány összetételével: minél több példány fut egy bizonyos típusú kocsiból az utakon, annál magasabb számban lopják az adott autót. A CIG tapasztalatai alapján a lopások területi megoszlását tekintve Pest megye és Budapest a leginkább kockázatos területek. 

A CIG Pannónia ügyfelei körében végzett elemzések alapján a felső kategóriás autók közül a lopásokat tekintve a legnépszerűbb autómárka az Audi és a BMW. Ezeket a lopott járműveket később a legtöbb esetben jellemzően alkatrészként használják fel. Az elektromos és hibrid autók egyelőre nincsenek a lopott autók toplistáján.

„Legyen szó töréskárról, elemi kárról vagy lopás következtében bekövetkezett kárról, az autós egyet biztosan tehet: casco biztosítással időben felkészülhet az esetlegesen bekövetkező és sokszor elkerülhetetlen károkra” – mondta Busa Zoltán, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. vezérigazgatója.