
Húszéves a SEAT martorelli gyára
A martorelli gyár felavatása előtt a vállalat termelőkapacitása az 1950-ben megnyitott barcelonai szabadkereskedelmi övezetben koncentrálódott, és 1953-ban gyártotta le az első járművet, az 1400-ast. 1993. február 23-án I. János Károly király a Volkswagen Csoport akkori új elnöke, a Felügyelő Bizottság mai elnöke, Dr. Ferninand Piëch jelenlétében avatta fel a hivatalos megnyitóra emlékező táblát. Martorell Európa egyik legkorszerűbb autógyártó létesítményévé vált.
A második generációs Ibiza és Cordoba gördült le először a gyártósorokról az átadás évének decemberében. Ez akkor napi 1500 legyártott autót jelentett, és végül az éves gyártás 140 275 darabra futott fel. Az elmúlt húsz év során 32 modellből összesen majdnem 8 millió gépkocsi került ki a Martorell-i üzemből, kezdve az első generációs Toledóval, utána következett az Inca kisáru szállító, az Arosa, az Altea vagy az Exeo, egészen az új Leonig. A SEAT jelenleg Martorellben gyártja az Ibiza mindhárom változatát, valamint az új Leont, a teljes Altea családot, az Exeot, az Exeo ST-t és az Audi Q3-at. A barcelonai vámszabad övezetben a vállalat még mindig használja az eredeti gyár infrastruktúráját préselt karosszériaelemek gyártására. „Az eltelt húsz év során Martorell egyre fejlettebbé vált. A folyamatos technológiai befektetéseknek és a magasan képzett csapatnak köszönhetően a minőséget tökéletesre fejlesztettük, a termékekben és a folyamatokban egyaránt” mondta Andreas Tostmann, a SEAT gyártásért felelős alelnöke. A Martorell-i üzem a SEAT és a Volkswagen Csoport más márkái számára is termel. 1995 és 2003 között itt gyártották a VW Polo és Caddy négy változatát, és 2011-ben megkezdték az Audi Q3 gyártását, amely a Spanyolországban gyártott első prémium kategóriás autó volt.
A „just in time” (JIT) gyártásszervezési és készletgazdálkodási stratégiától a fenntartható logisztikáig
A SAET Martorell-i gyárkapacitása versenyképes, rugalmas ipari komplexum, amelynek hárommillió négyzetméteres területe 400 labdarúgó pálya felületének felel meg, és mindössze 34 hónap alatt építették fel. A szükséges beruházás akkor 244.5 milliárd pesetába került, ami mai árakon számolva 1.5 milliárd eurót jelent. A kezdettől fogva a JIT gyártásszervezési és készletgazdálkodású termelés megvalósítására tervezett gyár mára két új belső vasútvonal kiépítésével tökéletesítette a logisztikai hálózatot. Az egyik a termékek fogadására szolgál, míg a másik a készterméket, a legyártott gépkocsikat szállítja. Együtt ez a két belső vasútvonal éves szinten 2600 tonna széndioxid kibocsátástól ment meg bennünket, ami megfelel 57 00 teherautó éves forgalmának.
A gazdaság gerince
Az elmúlt húsz év folyamán a SEAT-ot nem lehetett teljesen megérteni Martorell nélkül, mint ahogyan a spanyol autóipari szektort sem lehet megérteni a SEAT nélkül. 1993-ban hozták létre a teljes beszállító háttérbázist, kezdetben 20 céggel. Ma igen jelentős a SEAT spanyol gazdaságra kifejtett multiplikátor hatása. A SEAT ma Spanyolország elsőszámú gépkocsigyártója,termelésének 85 %-át exportálja, és közvetlenül 11 500 munkást foglalkoztat Martorellben, közvetve pedig további 46 000 embernek biztosít munkát. A SEAT beszállítóinak 60 %-a spanyol.
Tudta-e, hogy
a Martorellben tavaly év végéig legnagyobb mennyiségben gyártott öt modell
az Ibiza II: 1,515,946 darab, 1992-től 2002-ig
az Ibiza III: 1,172,504 darab, 2001-tól 2009-ig
az Ibiza IV: 801,538 darab, 2007-től a mai napig
a Cordoba I: 783,547 darab, 1993-tól 2002-ig és a Leon II: 675,369 darab, 2004-től 2012-ig
az üzemben lévő robotok száma: 2,883
a kezdeti préseléstől a behajózásig minden jármű 12 kilométert „utazik”