2025 július 31

Hány autó árából jön ki ma egy lakás? – Az ingatlanok ára 160%-kal nőtt tíz év alatt

Tíz év alatt látványosan elszakadtak egymástól a lakások és az autók árai. 2015-ben még 3-4 új autó árát kellett fizetni egy budapesti lakásért. Ez a szám mára a duplájára nőtt és 2025-ben már 5-6 jármű árából lehet egy közepes lakást venni. De ha luxusautóval számolnunk, úgy persze már egy árából is kijön egy olcsóbb lakás. Az ingatlanok közel 160 százalékot drágultak.

Hány közepes árkategóriájú autó árából jön ma ki egy lakás ára? Forrás: Unsplash (illusztráció)

Jelentősen változott az ingatlan piaca, ma már egy  lakásért több autót kell adni

Az elmúlt évtizedben az ingatlanpiac áremelkedése messze meghaladta az autópiaci drágulás ütemét  Míg 2015-ben egy budapesti, 60 négyzetméteres lakásért jellemzően 3-4 középkategóriás új autó árát kellett kifizetni, addig 2025-ben ugyanez a lakás már 5-6 autónyi értéket képvisel. Ez azt jelenti, hogy három új autó árának megfelelő mértékben nőtt a lakások relatív értéke egy évtized alatt – derült ki a Duna House legfrissebb elemzéséből.

2015-ben legfeljebb 3-4 új, középkategóriás autó áráért lehetett egy 60 négyzetméteres budapesti lakást vásárolni. Itt nem a különleges és felső árkategóriájú autókról van szó, hanem a megfizethető átlagos gépjárművekről.

A jelenlegi ingatlanárak alapján 1,2-1,3 millió forintos négyzetméterárakkal  számolva egy átlagos budapesti lakás 72-78 millióba kerül. Míg egy új, középkategóriás autó ára 10-13 millió forint között mozog. Ez azt jelenti, hogy egy lakás áráért már 5-6 középkategóriás autó vásárolható.

Az ingatlanárak messze lehagyták az autópiacot

A Duna House vezető elemzője, Szegő Péter rámutatott, a két vagyonkategória értéknövekedése 2015 évet követően vált szét igazán látványosan. A lakás és az autó mint vagyonelem közötti szakadék látványosan nőtt. Az autópiacon az árak 60–90 százalékkal nőttek tíz év alatt, a lakóingatlanok viszont:

  • nominálisan 160–180 százalékkal drágultak,

  • reálértéken is 80–100 százalékos emelkedést mutattak.

A különbség mögött jól beazonosítható gazdasági és piaci hatások állnak. Az ingatlanpiacon az állami támogatások, alacsony kamatkörnyezet, befektetői kereslet és a szűkös újépítésű kínálat hajtották felfelé az árakat. Az autópiacot ezzel szemben inkább zavarok és sokkok érték. A globális chiphiány, az ukrajnai háború hatásai, az elektromos átállás költségei, valamint a használtautó-import szigorítása.

Tíz év alatt 160  százalékra emelkedtek a lakások árai. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Fiatal családoknak is komoly döntést jelent a lakásvásárlás

A két vagyonforma árrésének nyílása komoly kihívásokat okoz a pályakezdők és fiatal családok számára. Egyre nehezebb egyszerre elérhető otthont és megbízható járművet biztosítani. Ráadásul a lakásárak további növekedése sem zárható ki. A Duna House szerint, ha az új lakások kínálata nem tud lépést tartani a kereslettel, akkor az ingatlanok értéke továbbra is gyorsabban fog emelkedni, mint az autóké.

Ez a trend nem csupán a lakosság vagyoni döntéseit formálja át, hanem a hitelezési szokásokat, a lakáspolitikát és a mobilitási igényeket is. A lakás ma már sokkal inkább tartós befektetés, mint az autó, amely inkább funkcionális eszközként értelmeződik a mai gazdasági környezetben.

Természetesen a mai gépjárművek árai is magasak, főleg a luxus kategóriában, így azoknak az árából maximum egy lakás vásárolható, de az tény, hogy a két befektetési forma különböző értékállóságot jelent.

Az eladó felsőkategóriás gépjárművek közül sokan még egy lakás árát is meghaladják. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Legnézettebb Tartalmak

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.