2025 november 17
Giga repülőtérüzlet készül – Abu Dhabi 600 millió euróért megszerezheti Szicília légikapuját

Giga repülőtérüzlet készül – Abu Dhabi 600 millió euróért megszerezheti Szicília légikapuját

Újabb stratégiai célpontot nézett ki magának az Abu Dhabiban működő ADQ vagyonalap. A közel-keleti befektető akár 600 millió euróért megvásárolná a cataniai repülőtér üzemeltetőjét, amely Olaszország ötödik legforgalmasabb légikikötője. A lépés része lehet az Emírségek 40 milliárd dolláros olaszországi befektetési programjának, és megerősítheti Abu Dhabi pozícióját az európai közlekedési infrastruktúrában.

Abu Dhabiban működő ADQ vagyonalap akár 600 millió euróért megvásárolná a cataniai repülőtér üzemeltetőjét. Forrás: Catania Repülőtér

A Perzsa-öböl egyik legnagyobb szuverén vagyonalapja, az Abu Dhabiban működő ADQ érdeklődik Olaszország ötödik legforgalmasabb repülőtere, a Catania–Fontanarossa üzemeltetőjének megvásárlása iránt . Az üzlet értéke akár 600 millió euró is lehet, és a tranzakcióval az emírségekbeli befektetők újabb stratégiai pozíciót szerezhetnek az európai közlekedési infrastruktúrában – értesült a Reuters.

A cataniai repülőtér stratégiai kapu Dél-Európa felé

A Società Aeroporto Catania (SAC) jelenleg helyi önkormányzatok és kereskedelmi kamarák tulajdonában áll, és 2049-ig szóló koncesszióval rendelkezik nemcsak a Catania–Fontanarossa, hanem a Comiso repülőtér üzemeltetésére is Dél-Szicíliában.

A privatizációs terv szerint az SAC 51–66 százalékát kínálnák eladásra. A vállalat értékét pedig 500–600 millió euróra becsülik.
A reptér évente több mint 10 millió utast kezel. Olaszország ötödik legforgalmasabb légikikötője. A napi forgalomban megelőzi a többi nagy északi város repülőtereit is.

Az olasz polgári légiközlekedési hatóság (ENAC) már vizsgálja az eladási tervezetet, és október végére várhatóan zöld jelzést ad a hivatalos értékesítési folyamat elindításához.

Az ADQ újabb európai nyitása

Az ADQ egy 251 milliárd dolláros eszközállománnyal rendelkező szuverén vagyonalap, amely Abu Dhabi gazdasági diverzifikációs politikáját támogatja. Befektetései között energetikai, logisztikai és közlekedési vállalatok szerepelnek, például az Abu Dhabi Airports és az Etihad Airways is.

Az ADQ érdeklődése a cataniai reptér iránt nem véletlen. Az Egyesült Arab Emírségek és Olaszország az utóbbi években szoros gazdasági kapcsolatokat épített ki.
A Giorgia Meloni-kormány 2024-ben 40 milliárd dollár értékű befektetési programot írt alá Abu Dhabival, amelynek része az infrastrukturális együttműködés és a zöldenergia-fejlesztés is.

A Dél- és Kelet-Szicíliai Kereskedelmi Kamara, amely 60,6 százalékos részesedéssel bír az SAC-ban, üdvözölte az ADQ érdeklődését, és úgy fogalmazott:
Ez a tranzakció bizonyítja, hogy a régió kulcsfontosságú kapuja a Földközi-tenger gazdasági tengelyén.”

Privatizációs folyamat és értékelés

A cataniai repülőtér privatizációja már 2022 óta napirenden van. A kormány a Mediobanca befektetési bankot nevezte ki tanácsadóként a folyamat irányítására.
Az értékelés az idei évre várt 30 millió eurót meghaladó üzemi nyereségen és az ágazati szorzókon alapul. Ez a koncessziós modell sajátosságai miatt alacsonyabb, mint a szabad tulajdonú repülőtereké.

A repülőtér „Master Plan 2030” fejlesztési programja már előkészítés alatt áll,
amely új terminálbővítést, vasúti kapcsolódást és fenntartható energiaközpont kiépítését tartalmazza. Ezek a tényezők tovább növelhetik a repülőtér jövőbeni értékét a befektetők szemében.

Az üzlet kockázatok és kihívások

A tranzakcióra még szükség van az ENAC engedélyére, valamint a regionális és nemzeti jóváhagyásokra is, mivel az eszköz közérdekű infrastruktúrának minősül.

Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az európai repülőtér-privatizációk egyre inkább geopolitikai dimenziót is kapnak. Különösen, ha a szuverén vagyonalapok vagy külföldi állami befektetők szereznek befolyást.

Geopolitikai jelentőségű a repülőtér megvásárlása

Ha az üzlet megvalósul, az ADQ egy stratégiai helyzetű dél-európai logisztikai csomópont felett szerezné meg az irányítást, amely a Földközi-tenger keleti és nyugati térségeit köti össze.
A lépés illeszkedik Abu Dhabi azon törekvéséhez, hogy az energia- és közlekedési infrastruktúrákban kulcsszereplővé váljon Európában.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Catania Repülőtér

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.