2025 március 23

,,Frisia EI” – Elektromos komp repít a kelet-fríz Norderney szigetére

Áprilistól elektromos katamarán viszi át a nyaralókat környezetbarát módon a Watt-tengeren. A „Frisia EI” nagy lépést jelent a tengeri akkumulátortechnológia terén.

A jövőben teljesen klímasemleges módon utazhatnak a nyaralók az északi-tengeri Norderney szigetére. Az alsó-szászországi Norddeichben, a szárazföld egyik töltőhelyén leparkoltatják elektromos autójukat, s elektromos komppal indulhatnak tovább a kelet-fríz szigetre. Az üzemeltető szerint ez az elektromos katamarán az első német tengerjáró hajó, amelyet kizárólag villanymotor hajt. Ezt a Szövetségi Tengerészeti és Vízrajzi Ügynökség is megerősíti. A Norden-Frisia hajózási társaság „Frisia EI”-nek keresztelte el az új kompot, amely a tervek szerint április 4-én kezdi meg működését adta hírül a Spiegel politikai hírmagazin.

A hajózási társaság vezérigazgatója, Carl-Ulfert Stegmann egy „kísérleti projektről” beszél. „Mindannyian CO2  mentes szigetellátást akarunk, és ez az első hajó, amely ezt teljesíti” – mondta Stegmann minap a német hírügynökségnek. ,,A kardinális feladat az lesz, hogy olcsón szerezzünk áramot”.

Az akkumulátoros hajó mellett a hajózási társaság töltési infrastruktúrát és energiatermelést is kialakított a norddeich-i kikötőben. A hajó elektromos áramának 60 százaléka a hajózási társaság által termelt napenergiából származik – a többit az elektromos hálózatból biztosítják. A hajózási társaság hosszú távú célja a villamosenergia-termelés és -fogyasztás zárt körének megteremtése. Az elmúlt években a hajózási társaság számos épülettetőjét fotovoltaikus elemekkel látta el. Ezenkívül a Norddeich kikötő egyik nagy parkolójában 600 parkolóhelyet napelemekkel borítottak. Az ott megtermelt áram a nyaralók parkoló autóit és a szigetre szállító kompot is ellátja.

A kikötői mólónál egy pontonra speciális hajóakkumulátor-töltő rendszert szereltek fel. A hajózási társaság 920 ezer kilowattóra körülire becsüli az elektromos katamarán éves fogyasztását. Összehasonlításképpen: egy négytagú család átlagos éves áramfogyasztása egy családi házban 4000-5000 kilowattóra.

Utazás gyorsan és klímasemlegesen

Az elektromos komp két előnnyel szolgál a vendégek számára. Károsanyag-kibocsátás nélkül szállítja az embereket a szigetre. A komp a Watt-tengeren maximum 16 csomóval tud haladni, ami körülbelül 30 kilométer per órás sebességnek felel meg. A hagyományos nagy szigeti kompokhoz képest, amelyek körülbelül egy órát vesznek igénybe a tizenegy kilométeres útvonal megtételekor, az elektromos katamaránnal a menetidő körülbelül a fele lehet. Az utazóknak öt euró felárat kell fizetniük ezért.

Amikor az elektromos komp megáll a Norddeich kikötőben az utasszállítás során, akkumulátorait legfeljebb 28 perc alatt fel kell tölteni. A hajónak összesen napi nyolcszor kell fordulniania.

Klímasemlegesség a hajózásban

A hajózási társaság ezzel az új projekttel a jövőre kíván felkészülni. A vízi közlekedésnek, akárcsak a szárazföldi közlekedésnek, a jövőben mentesnek kell lennie az üvegházhatású gázok kibocsátásától.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) ezért azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2050-re elérje a klímasemlegességet a hajózásban. 2010-ben a Watt-tengerrel szomszédos országok Németország, Dánia és Hollandia megállapodtak abban, hogy 2030-ra az egész régiót klímasemlegessé teszik.

A Scandlines hajózási társaság azt tervezi, hogy megváltoztatja kapcsolatát a fehmarni Puttgarden és a dániai Rødby között. A tervek szerint ebben az évben egy új elektromos teherkomp üzemelne ott. Elektromos kompok évek óta közlekednek a dániai Als és Ærø szigetek, Dánia és Svédország között, valamint számos norvég fjordon.

Konténer és teherhajók

Más a helyzet a konténer- vagy teherhajók esetében, amelyek általában nagyobb távolságokat tesznek meg. A meglévő akkumulátorkapacitás nem volt elegendő ezekhez az útvonalakhoz és ezekhez a hajóméretekhez – mondja Katja Baumann, a kelet-fríziai Leerben található Maritime Competence Center (Mariko) ügyvezető igazgatója. »A fedélzeten szükséges energia mennyisége egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológiákkal lehessen reprezentálni. A hajók vagy lényegesen nagyobbak lennének, vagy lényegesen kevesebb rakományt szállítanának, és egyik sem lenne gazdaságilag életképes.

A legtöbb kereskedelmi hajó jelenleg is nehéz fűtőolajjal vagy tengeri dízelolajjal működik. Alternatív megoldásként nő a fosszilis cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott hajók száma. A „zöld” üzemanyagok legígéretesebb jelöltjei elsősorban a klímasemleges módon előállított metanol  vagy ammónia. Előállításuk azonban energiaigényes, ezért még mindig drága.

Legnézettebb Tartalmak