
Föld alá száműznék a városi áruszállítást
A fogyasztási cikkek eljuttatása pedig napi kényszer. Ha ebben fennakadás van, akkor nem működnek megfelelően többek között az óvodák, a bölcsődék, a kórházak. Ezen a helyzeten kívánnának változtatni legalábbis brit fejlesztők azzal, hogy a felszínről a föld alá vinnék az áruszállítás egy részét. Erre létre is hoztak egy startup vállalatot Mole Solution névvel, ami hevenyészett magyar fordításban annyit tesz: vakond megoldások.
Lebegő mágneses vasút szállítana a csőrendszerben
A kezdeményezés alapján olyan föld alatti alagutakat alakítanának ki, amelyek úgy működnének, mint a múltból ismert csőposták. Csak itt vagonok közlekednének síneken, ezekben indulna és érkezne az árú a feladótól a címzetthez. A rendszert komputerek irányítanák és vezérelnék. A vagonok, a szerelvények mozgatása lebegő mágneses vasút elvén valósulna meg. Ez utóbbi nem ismeretlen technológia, hosszú évek óta alkalmazzák a világ számos országának közlekedésben, többnyire azonban a felszínen.
A szigetországbeli kezdeményezés egy ideje már nem csupán álom. Egy száz méteres prototípus már elkészült. Most azonban arra készülnek a projekt gazdái, hogy nagyvárosi viszonyok között is kipróbálják az áruszállításra alkalmas csőrendszert. Az első ilyen hálózatot az angol Northhampton városban tervezik létrehozni.
Olcsóbban működne a felszíni teherszállításnál
A Mole Solution alapítója és tulajdonosa úgy vélekedik, a munkához minden építőkő a rendelkezésre áll. Most az a fő feladat, hogy az elképzelést megfelelő költségű rendszerré szervezzék. Úgy tűnik, hogy ebből a szempontból jó úton haladnak. Az első számítások azt mutatják, hogy a föld alatti áruszállító csőrendszer működtetése lényegesen olcsóbb, a hagyományos teherjármű transzportnak mindössze egyötöde lenne.
A vagonokhoz nem kellenének vezetők, soha nem kerülnének dugóba, nem kellene kerülőutakon eljutniuk a céljukhoz. Egyáltalán, csak akkor indítanák útnak őket, amikor teljesen meg vannak rakodva. Arról nem is beszélve, hogy az energia szükségletük háromszor kisebb lenne a teherautó szállításokhoz képest.
Kísérleteznek a németek, a svájciak, az amerikaiak is
Az elképzelés nagyon is messzire vezethet. A csőrendszer ugyanis alkalmas lehetne akár a háztartások összekötésére. Erre azonban nem gondolnak a tervezők. A projekt jelenleg a nagy ipari centrumok összekötését tervezi a logisztikai központokkal. A teherjárművek a város széli központokban rakodhatnák ki az árut. Itt kerülhetnének be a 2,4 méter átmérőjű csőrendszerbe, s azon keresztül jutnának be a városban lévő szállítási célpontokhoz.
A világ más helyein is kísérleteznek hasonló megoldásokkal. Németországban CargoCap néven fut egy projekt. Svájcban a Cargo Tube elnevezésű vállalkozás dolgozik föld alatti áruszállító rendszeren. A Texasi Egyetem éppen most indít hároméves programot egyfajta föld alatti csőposta rendszer fejlesztésére.