2024 március 28

Ezért nem veszít Elon Musk soha

A Tesla csábereje

Tavaly a napelemes tetővel és a SolarCity cég megvásárlásával álltak elő, idén pedig Elon Musk cége megint felülmúlta magát, írja cikkében az Inc. Először is a vállalat piaci értékét nézve lehagyta a Fordot, sőt időszakosan a General Motors-t is, amikor áprilisban 313 dollárra nőtt a részvényenkénti ára. Júniusra a részvényeik 386,99 dollárnál jártak, ami 75 százalékos növekedésnek számított 2016-hoz képest. Ez már több mint 60 milliárd dolláros piaci kapitalizációt jelent, amit annak ellenére értek el, hogy 2016-ban összesen csak 76 000 autót szállítottak le, azaz egytizedét a többi rivális által elért mennyiségnek.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”117″]

De a Tesla csábereje mindig is abban rejlett, hogy mit ígérnek, és 2017 lett az az év, amikor elkezdték teljesíteni az ígéreteiket. Július végén legördült a gyártószalagról az első tömegeknek szánt elektromos autójuk a Model 3, és bár egyelőre messze nem képesek tartani az előre beígért gyártási ütemet, ezen már talán senki sem lepődik meg. Ráadásul a Tesla folyamatosan növeli a kapacitását és állításuk szerint jövő év közepére már mind a 400 000 előrendelt kocsit le fogják leszállítani.

És ha minden jól megy, addigra már mind a négy típusát bemutatják a napelemes tetőjüknek is. Amikor tavaly megvették a SolarCity-t és Musk átnevezte a céget Tesla Motors-ról csak simán Teslára, egyértelművé vált, hogy a cél egy igazi energetikai vállalat létrehozása. A siker azonban mégsem ebben az átfogó vízióban rejlik, hanem egy nagyon is egyszerűen belátható elgondolásban.

Kinek éri ez meg?

A helyzet az, hogy a piac bizalma annak ellenére töretlen, hogy a Tesla még sohasem termelt profitot, sőt, ahogy azt nemrég kiszámolták, percenként 8 ezer dollárt éget el. Miért bíznak hát Elon Muskban a befektetők? Azért mert olyasmiket ígér, amikben óriási potenciál van.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Hiszen, ha egy napelemes cserepekből álló tető ugyanannyiba kerül és ugyanúgy néz ki, mint egy normál tető, de még képes a ház áramfogyasztását is lefedni, akkor kinek érné meg onnantól hagyományos tetőt venni? Vagy ha egy autó annyiba kerül, mint egy felső-közép kategóriás szedán, de elektromos és egyetlen töltéssel közel 350 kilométert lehet vele megtenni, akkor miért ne válhatna belőle az egyik legkeresettebb autó a piacon?

Ez az az alapvető elgondolás, amelyik életben tartja Musk cégét, és izgalmas részvénnyé teszik a Teslát a tőzsdén. Ráadásul mivel Musknak tényleg soha az életben nem sikerült még hozni az ígért számokat, már senki sem lepődik meg, ha valamelyik ígéretét csak részben tudja teljesíteni. Az ötleteiben rejlő lehetőségek eddig bőven elhomályosították a tényt, hogy a rövid távú célokat képtelen elérni.

Mert végülis néhány nem teljesített ígéret nem egy nagy ár, ha a megújuló energia mainstreammé tételéről és az ezzel várhatóan együtt járó óriási profitról van szó.