Válság idején is prioritás a tudatos vásárlás
A fenntarthatóság még a jelenlegi, kihívásokkal teli időkben is egyre többeknek fontos, derül ki a legújabb Globális Fenntarthatósági Tanulmány (Global Sustainability Study) eredményeiből. Az eddig afféle távoli jövőként emlegetett klímaváltozás jeleit világszerte tapasztalhatjuk, és ez sokakat tudatosabb életre és fenntarthatóbb fogyasztásra ösztönöz. A reprezentatív kutatás résztvevőinek 63%-a tett jelentősebb lépéseket ez irányba, és további 22% eszközölt kisebb zöld változtatásokat életében, például kezdett el helyben termett élelmiszereket vásárolni vagy váltott környezetbarát tisztítószerek használatára. A fenntartható módon előállított, valamint a környezetterhelést használatuk által nem súlyosbító tisztítószereket ennek ellenére még mindig sok tévhit övezi. Ezek közül az egyik legelterjedtebb az, hogy kevésbé hatékonyak a petrolkémiai termékeknél, ami szerencsére nem minden környezetbarát termékre igaz. Az ecetsav és más, nem mérgező természetes anyagok ugyanolyan hatékonysággal távolítják el a leggyakoribb szennyeződéseket, mint súlyosan mérgező „hagyományos” társaik. A másik, árral kapcsolatos aggodalom is hasonlóképpen egyre inkább a múltba veszik. Mivel a környezettudatosság divatként söpört végig a világon, a kereslet a mérgező anyagoktól mentes tisztítószerekre nagymértékben megnövekedett. Jogosan gondolhatnánk, hogy az új technológiák felfedezését sürgető nyomás, valamint a termékek hirtelen népszerűsége miatt magasabb árakra is számíthatunk, ha jó minőségű, valóban környezetbarát terméket szeretnénk vásárolni. De az elmúlt évek eseményei átalakították a tisztítószerpiacot is. Elindult egy innovációs hullám, aminek köszönhetően egyre több környezetbarát termék vált elérhetővé koncentrátum formában is. Ezek lényege, hogy a jól bevált összetétel sűrítményként vagy tablettaként kerül a boltokba. A termékeken megtalálható a hígításhoz szükséges útmutató, így, aki korábban nem használt hasonló terméket, az is könnyen eltalálja a megfelelő arányokat. A koncentrátumok megjelenése nagyban hozzájárul a környezet védelméhez, mivel több termék szállítmányozása megoldható ugyanannyi üzemanyaggal, és kevesebb csomagolásra is van szükség. Nem utolsó sorban a vevők számára is kényelmes, lévén, hogy így kevesebb cipekedéssel jár a szokásos nagybevásárlás, és az alacsonyabb bekerülési költségek miatt kedvezőbb áron juthatnak hozzá egy hatékony termékekhez. Egy születőben lévő magyar sikersztorit is köszönhetünk ennek a változásnak. A Cycle, amit a Cápák Között című műsorból is sokan ismerhetnek, a természetes, megújuló alapanyagok használatát és élővizeink védelmét tűzte zászlójára. Úttörő módon tisztítószer termékcsaládjuk minden tagjához újrahasznosított vizet és természetes erjesztéssel nyert szerves savakat használnak, melyek nem csak fenntarthatóvá teszik az előállítást, de a lefolyóba jutva nem jelentenek veszélyt az élővilágra sem, ellentétben a népszerű de káros petrolkémiai anyagokkal. Sunny Bhasin, a vállalat vezetője elárulta, hogy náluk mi a mozgatórugója az innovációnak, és miért nagy öröm, hogy meglévő koncentrátumaik mellé 10x-es erősségű, nagy kiszerelésű koncentrátumot is piacra fognak tudni dobni még az idei évben. „Nagyon fontos, hogy minél könnyebben elérhető legyen az emberek számára az a tisztaság, amiért sem a saját, sem a bolygó egészségét nem kell kockára tenniük. Mi is ezek mentén az elvek mentén dolgozunk, és egyaránt szem előtt tartjuk a vásárlókat és a Földet. A fél literes koncentrátum 10 üveg tisztítószer otthoni előállításához elegendő, ezzel szó szerint hatalmas terhet veszünk le a vásárlóink válláról.” Az érdeklődés egy tudatosabb élet iránt, mind a vásárlók, mind a gyártók részéről, egyértelműen nem szűnik meg válságos helyzetekben sem. Sőt, ha van bármi előnye a válságnak, akkor az az, hogy figyelmünk jobban környezetünk és biztonságunk felé irányul, mint valaha. Így a következő fellendülést egy jobban informált, fenntarthatóbb perspektívával kezdhetjük el megalapozni, amire a mai világban hatalmas szükség van. |