
Mi történt Szibéria felett? – Csak 24 méteren múlt hogy elkerüljék a légikatasztrófát
Hajszálon múlt hogy nem történt légi katasztrófa Szibéria felett. Két kínai repülőgép mindössze 24 méteres távolságra repült el egymástól, miután az egyik járat engedély nélkül emelkedni kezdett és keresztezte a másik teherszállító gép útvonalát. A légi irányítás és a pilóták gyors reakciója megelőzte az ütközést. Az eset kivizsgálását megkezdte a kínai és az orosz hatóság is.

A figyelmetlenség és a rádiózavar kis híján végzetes légi balesethez vezetett
Két kínai repülőgép veszélyes közelségbe került egymáshoz Szibéria felett. A félreértés hátterében rádiózavar és rosszul értelmezett utasítások álltak. Július 6-án egy hajszálon múlt a súlyos légi tragédia Szibéria felett, miután az Air China CA967-es járata engedély nélkül emelkedni kezdett, és keresztezte az SF Airlines CSS128-as teherszállító repülőgépének útvonalát. A két gép között mindössze 24 méteres függőleges távolság maradt. Miközben a szabványos távolság legalább 305 méter (1 000 láb) kellene, hogy legyen – jelent meg a repülőgépek életveszélyes találkozásáról szóló hír a South China Morning Post oldalán.
A nem engedélyezett emelkedés és a rádiózavar okozta a bajt
Az incidens a tuvai régióban történt este 21:39 GMT körül, amikor a CA967-es Airbus engedély nélkül közel 11 000 méteres magasságba emelkedett. Ez közvetlenül keresztezte az SF Airlines 10 700 méteren haladó teherszállítójának útvonalát. A teherszállító pilótája vizuálisan is észlelte a másik gépet – amit a fedélzeti TCAS (ütközéselkerülő) rendszer is azonnali riasztással megerősített.
Mindkét gépet vészmanőverre utasították, és a légiforgalmi irányítás gyors közbelépésének köszönhetően sikerült elkerülni az ütközést. A pilóták utólag megerősítették: a rádiókommunikációs zavar miatt félreérthették más járatoknak szóló utasításokat, és azt sajátjuknak vélték.

A CAAC és az orosz hatóságok vizsgálatot indítottak
A nemzetközi szabályok szerint a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAC) átfogó vizsgálatot indított, együttműködésben az orosz hatóságokkal. A cél feltárni az esemény pontos körülményeit és megelőző intézkedéseket javasolni a jövőbeli hasonló incidensek elkerülésére.
A vizsgálatok során előkerültek hangfelvételek, amelyek jelentős zavart jeleztek az Air China pilótafülkéjében, valószínűleg rádiózavar miatt. A CA967-es járat pilótái a jelek szerint félreértelmezték a környékbeli gépeknek adott orosz irányítói utasításokat.
Kommunikáció mandarinul? Hogy lehetséges?
Az SF Airlines pilótája rádión keresztül mandarin nyelven szólította meg az Air China járatát:
„Láttam, ahogy a géped emelkedik… mindössze 20 tengeri mérföldre. Az ilyen keresztező magasságváltás nagyon veszélyes.”
Az Air China pilótája az irányítótól kapott zavaros utasításokra hivatkozott válaszul.
Bár a két gép komplikáció nélkül folytatta útját, a történtek ismét rámutatnak, hogy a kommunikációs félreértések és az automatizált rendszerek túlzott bizalma kritikus helyzetekhez vezethet. A pilóták a leszállás után részletes biztonsági jelentést nyújtottak be légitársaságaiknak.
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.