Így csinál, avagy nem csinál a hobbijával pénzt a magyar
Minden tizedik magyarnak származik bevétele a hobbijából. Jelenleg az értékesítés legfőképp helyi csoportokban és közösségi csatornákon zajlik. Él bennünk a vágy a profizmusra, hiszen azok körében, akik még nem árulnak, kifejezetten vonzó, hogy saját webshopjuk legyen – mutatják a Shoptet reprezentatív felmérésének adatai. Az értékesítés legfőbb gátja az időhiány, különösen a nőknél.
Kreatív nők, vállalkozó kedvű férfiak
A magyarok többségének (53%) van olyan hobbija, amivel alkotnak, létrehoznak valamit. Jelenleg ez a tevékenység minden ötödik válaszadónak hoz bevételt, de a megkérdezettek közel 24%-a tervezi, hogy a jövőben pénzt keressen a hobbijával. Sőt, kifejezetten sokan (55%) vannak olyanok is, akiknek eddig ugyan nincs még olyan hobbijuk, amivel alkotnak, most gondolkoznak azon, hogy mit is készíthetnének eladásra – mutatják a webáruházak létrehozásával és üzemeltetésével foglalkozó Shoptet reprezentatív felmérésének adatai.
Míg a kreativitás tekintetében a nők felé billen a mérleg (a nők 58, a férfiak 48%-ának van olyan hobbija, amivel alkot), addig a vállalkozó kedv esetében pont fordított a helyzet. Arányaiban több férfi keres pénzt a szabadidős tevékenységével, mint nő (a férfiak 15%-a, a nők 5%-a), de ez változhat, hiszen azok közt, akik még nem árulnak, de tervezik, a nők vannak többségben.
Eladni, de hol és mikor? Az online térben látja a megoldást a válaszadók döntő többsége
Azok közül, akik termékeiket már jelenleg is árusítják, körülbelül minden negyedik (23%) helyi csoportokban és közösségi csatornán próbálkozik az eladással. A második leggyakoribb eladási helynek az offline tér bizonyul: 18% szervez garázsvásárt, vagy megy közeli vagy akár távolabbi piacokra. Az eladó elérhetőségeivel ellátott saját weboldallal a megkérdezettek 14%-a rendelkezik, saját webshopja azonban csak a válaszadók 6%-ának van. Ezzel szemben az értékesítés ötletével kacérkodók körében magasan a facebookos értékesítés (53%) és a saját webshop (46%) terve a legnépszerűbb.
Mi kellene a nagyobb értékesítési kedvhez?
A Shoptet kíváncsi volt arra, hogy mik az eladás gátló tényezői. Tízből négy alkotó kedvű magyar érzi úgy, hogy a termékei nem eléggé magas minőségűek ahhoz, hogy azt mások megvegyék, de kb. tizedük dolgozik azon, hogyan lehetne profibb, mert a célja az eladás. A második leggyakoribb indok az időhiány volt (35%), ami sokkal inkább jellemző a nőkre, mint a férfiakra: a nőknek közel a fele (44%), a férfiaknak azonban alig negyede (24%) válaszolta azt, hogy nincs ideje nagyobb mennyiségű terméket előállítani. Ezeken kívül minden ötödik megkérdezett anyagi okokra is visszavezeti, hogy miért is nem vállalkozik: egyaránt 21-21%-uk válaszolta azt, hogy nem meri föladni a főállását, vagy hogy költségesnek találja a vállalkozás elindítását. Az eladással járó teendőket is sokan nyűgnek éreznék (19%). A megfelelő platform megtalálása viszont a legtöbbüknek nem jelentene gondot (94%) és az alapanyag árára sem panaszkodtak tömegével.
„A kutatásból szépen kirajzolódott, hogy nekünk, magyaroknak a legkevésbé egy jó ötlet vagy az alkotó kedv hiánya jelent gondot. Tudunk, szeretünk alkotni a szabadidőnkben, de egyelőre csak kevesen jutnak el odáig, hogy ezzel pénzt is keressenek. Az időhiány, a kezdeti tőke vagy az eladási folyamattal járó gyakorlati kellemetlenségek sokakat eltántorítanak, pedig ezen tényezők közül egyiknek sem kell feltétlenül akadályt jelentenie. A Shoptet személyre szabható, egyszerűen kezelhető webshopjaival rengeteg idő és kellemetlenség spórolható meg, ingyenes csomagunknak köszönhetően pedig az indulás és az üzemeltetés sem ró anyagi terhet a kezdő vállalkozásokra – mondta el Rédey Iván, a Shoptet country managere.