2024 november 15

Az Y és Z generációs munkavállalók preferenciái

A Deloitte 2024-es, immár 13. éve megjelenő Global Gen Z and Millennial kutatása világszerte 44 országban közel 23 ezer válaszadó bevonásával vizsgálta az Y és Z generációs munkavállalók munkához és munkahelyhez fűződő viszonyát. A felmérés betekintést nyújt abba, miként boldogulnak az Y és Z generáció tagjai a mai, gyorsan változó világban, és miként próbálják megőrizni értékeiket a munkahelyi és társadalmi környezetben.

„Az idei felmérés rávilágít arra, hogy mindkét generáció pénzügyi bizonytalansággal és magas stressz-szinttel küzd, miközben aggodalommal tekintenek a klímaváltozásra is. Ezentúl fokozott érdeklődés övezi körükben a technológiai fejlődést: mindkét generációt foglalkoztatja, hogy a generatív mesterséges intelligencia miként befolyásolja majd munkájukat és hosszabb távú karriercéljaikat. A kutatás szerint az Y és Z generációs munkavállalók optimistábban állnak a jövőhöz, és továbbra is harcolnak az általuk fontosnak tartott változásokért a munkahelyükön és a tágabb társadalomban egyaránt” – mondta Csépai Martin, a Deloitte Magyarország HR tanácsadás üzletágának igazgatója.

A folyamatos pénzügyi aggodalmak ellenére nő a jövőbe vetett bizalom

Az elmúlt három évben a megélhetési nehézségek jelentették a legnagyobb problémát a Z és az ezredfordulós generáció számára. Míg előbbiek 56, utóbbiak 55 százaléka saját bevallása szerint hónapról hónapra él. Tízből három válaszadó pedig nem érzi magát anyagi biztonságban. Azonban óvatos optimizmus is megfigyelhető. Mindkét generáció válaszadóinak közel egyharmada hisz abban, hogy a következő egy évben javulni fog a gazdasági helyzet az országában. Ez a legmagasabb arány a 2020-as felmérés óta, amelyet közvetlenül a COVID-19 járvány kitörése előtt végeztek. A Z generációsok 48%-a és az Y generáció 40%-a gondolja úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete javulni fog a következő egy évben.

A vállalatok jelentős szerepet játszanak a klímaváltozás elleni küzdelemben

Mindkét generáció szerint a vállalatoknak jelentős befolyásuk van az éghajlatváltozás elleni intézkedések előmozdításában. A Z generációsok 62%-a, míg az ezredfordulósok 59%-a szorong a klímaváltozás miatt. Karrierdöntéseikkel, valamint fogyasztói magatartásukkal törekednek pozitív változás elérésére e téren. A Z generációsok 54%-a és az ezredfordulósok 48%-a próbál nyomást gyakorolni munkaadójára az éghajlatváltozással kapcsolatos lépések megtétele érdekében. Ez a tendencia folyamatosan növekszik, és sokan már munkahelyet vagy iparágat is váltottak, illetve terveznek váltani környezetvédelmi aggályaik miatt.

Fogyasztóként mindkét vizsgált generáció közel kétharmada hajlandó többet fizetni a környezetileg fenntartható termékekért és szolgáltatásokért. Sokan személyes lépéseket is tesznek. Például tudatosan kerülik a fast fashiont, csökkentik a légi utazásaikat, vegetáriánus vagy vegán étrendet követnek, illetve elektromos járműveket vásárolnak.

Sok a bizonytalanság a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, de a pozitív megítélés a gyakoribb használattal együtt növekszik

A Z generációsok és az ezredfordulósok szerint a generatív AI jelentős hatással lesz karrierjükre és mindennapi munkavégzésükre. A kutatás alapján a Z generációsok 59%-a és az ezredfordulósok 52%-a a mesterséges intelligencia elterjedése miatt olyan munkalehetőségeket keres, amelyek kevésbé érzékenyek az automatizálásra.

Azok, akik rendszeresen használják a mesterséges intelligenciát a munkahelyükön, nagyobb valószínűséggel bíznak az egyes AI platformokban és látják azok előnyeit. Például az időmegtakarítást és a munka-magánélet egyensúlyának javulását. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia gyakori felhasználói aggodalmukat is kifejezik a generatív AI vezérelte automatizálással kapcsolatban. Az összes válaszadóhoz képest nagyobb arányban gondolják, hogy a technológiai fejlődés munkahelyek megszűnéséhez fog vezetni. Illetve, hogy olyan munkalehetőségeket kell keresniük, amelyek kevésbé érzékenyek az automatizálásra. Továbbá, hogy a fiatalabb generációknak a generatív AI térnyerése miatt nehezebb lesz belépniük a munkaerőpiacra.

Mindkét generáció a továbbképzésre és az átképzésre helyezi a hangsúlyt az ilyen típusú aggodalmak kezelésében. Egyelőre azonban csak a kitöltők megközelítőleg fele (51% és 45%) érzi úgy, hogy munkáltatójuk megfelelő képzést biztosít a generatív mesterséges intelligencia használatához.

Továbbra is prioritás a munka-magánélet egyensúlya

A munka és magánélet egyensúlya továbbra is elsődleges fontosságú mindkét vizsgált generáció számára.  A tavalyi eredményekkel összhangban ez a leginkább meghatározó szempont a munkáltató kiválasztásakor, és a legfontosabb tulajdonság, amit kollégáikban becsülnek, jóval megelőzve a siker más hagyományos mutatóit, mint például a beosztás vagy az anyagi javak. A fontosság ellenére a válaszadók egyharmada úgy érzi, nincs meg a számára kívánt egyensúly. Ez pedig jelentős összefüggésben áll a gyakori stresszel. A probléma csak súlyosbodik a hosszú munkaidő (mindkét generáció 51%-a esetében) és a munkavégzés módja és helye feletti kontroll hiánya miatt (44%).

Az előző évi felméréshez képest a válaszadók szignifikáns változásokról számoltak be a munkavégzés helye kapcsán is. A megkérdezettek közel kétharmada mondta azt, hogy munkáltatójuk kötelezővé tette a személyes jelenlétet hibrid modell vagy heti öt napos bejárás formájában. A változások vegyes eredményeket hoztak. Egyesek jobb elkötelezettségről, a kapcsolatok és az együttműködés javulásáról számoltak be, míg mások a stressz növekedését és a produktivitásuk csökkenését tapasztalták.

Vállalati szerepvállalás és elvárások

„Az Y és Z generáció tagjai magas elvárásokat támasztanak a munkáltatóik felé. Azonban igényeik így sem térnek el azoktól, amit a legtöbb munkavállaló kortól függetlenül ugyanúgy elvárna: értelmes munkát szeretnének végezni egy célorientált szervezetben, rugalmasságot a munka és a személyes prioritások összehangolása terén, támogató környezetet, amely elősegíti a jobb mentális egészséget, valamint lehetőséget a tanulásra és a karrierjükben való fejlődésre” – mondta Csépai Martin.

A fiatalabb generációk nagyra értékelik azokat a munkaadókat, akik elősegítik a társadalmi és környezeti célok elérését, és olyan vállalatokat keresnek, amelyek tevékenységükben ezeket az értékeket tükrözik. A munkáltatók számára fontos, hogy megértsék ezeket az elvárásokat és alkalmazkodjanak hozzájuk, mivel az elégedett és elkötelezett munkavállalók a hosszú távú üzleti sikeresség és a vállalati növekedés kritikus tényezői.

Képek forrása: Shutterstock