2024 november 16

A forint gyengülése jót tesz a belföldi turizmusnak

A Balatonnál már arra készülnek, hogy az euróárfolyam drasztikus emelkedése és az elszálló üzemanyagárak miatt, a 2023-as szezonban még azok a családok is a hazai turisztikai övezetekben töltik majd szabadidejük jelentős részét, akik egyébként a külföldi utakat preferálják, ha hosszabb utazásról van szó. A megnövekedett igényekre már most fel kell készülniük a rendezvények szervezőinek. Idén több, a kor követelményeihez jobban igazodó gyerekprogram kell a turisztikai övezetbe – hangsúlyozza Éskovács Péter, az évente ötezer gyermeket és szülőt megmozgató Füred Kapitány – kincsvadászata elnevezésű akciósorozat tanácsadója.

Sok szállodai és vendéglátós szakember azt gondolja, hogy ha van pelenkázó és etetőszék a szállodában, akkor már gyerekbarát a Balaton. Túlzás lenne azt mondani, hogy nem családbarát a régió, de sokan úgy gondolják, hogy ezen a területen vannak a legnagyobb tartalékok, amelyeket idén biztos, hogy mozgósítani kell.

Az már biztos, hogy az eddigieknél is több nagy fesztivál, művészeti, zenei, gasztronómiai és sportfesztiválok kavalkádja várható a Balaton partján, amelynek egyik mozgatórugója a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programsorozat lesz. Az ilyen rendezvénysorozatoknak is köszönhető, hogy a térségben a vendégéjszakák száma évről évre növekszik, mostanra jóval meghaladja a négymilliót.

A régióban Hévíz adja a vendégéjszakák egyharmadát, amely inkább az idősebb generáció utazási aktivitásának köszönhető. A balatoni településeken megjelenő zenei fesztiválok a fiatalabb korosztályban is népszerűvé teszik a Balatont. Ugyanakkor a gyermekes családok száma még növelhető lenne a régióban, ha számukra is lennének színvonalas programok. Ezekből meglehetősen kevés van, és azok is leginkább a nyári szünidőre koncentrálódnak. A szolgáltatók többsége nincs is felkészülve az eltérő életkorú gyermekekkel érkező családok fogadására.

A legtöbb szállodában van ugyan pelenkázó és etetőszék, de ezekben a külsőségekben ki is merül a gyermekek iránti figyelem. Ráadásul a legtöbb helyen a gyermekbarát kifejezés egyenlő a bababarát szolgáltatásokkal, de az 5 és 16 év közötti gyerekek igényeivel nem foglalkoznak, a „kamaszbarát” szolgáltatás kifejezést egyáltalán nem ismerik. A legtöbb szolgáltató úgy tesz, mintha nem tudná, hogy a kamaszokat nem hozza lázba a gyerekanimáció, nem játszanak órák hosszat a légvárban

– mondta Éskovács Péter, a Füred Kapitány akció tanácsadója. Meg kell nézni, hogy mi érdekli ezeket a kamaszokat a hétköznapokban. Nehéz kihúzni őket a számítógépek elől, olyan sztárjaik vannak, akikről a szülők sosem hallottak. Meg kell próbálni az őket érdeklő virtuális világot a szabadba áthelyezni, és az őket érdeklő fiatalokkal szervezni programokat.

Idén ilyen programok kidolgozására vállalkozik az az akció, amelyben bevetik a nyolc éve létrehozott mesehőst, Füred Kapitányt is. A balatoni mesefigura segítségével próbálják majd „lefordítani” a gyerekek nyelvére is azokat az eseményeket, programokat, történelmi és természetismereti információkat, amelyek a családok számára is érdekesek lehetnek. Arra próbálják rávenni, hogy preferálják a kevésbé látogatott, ám felfedezésre érdemes helyeket.

Az akcióban idén is együttműködnek majd a Balatoni Hajózási Zrt., a Balatoni Kör és a Balatoni Turizmus Szövetség szakembereivel. E mellett, számos német és osztrák játékgyártó, bank, naptejforgalmazó is támogatja az idei akciót. A kampányban részt vesznek majd autós márkák és sportszövetségek is.