2025 november 17
Válságban a Renault? – Háromezer munkahely megszüntetését tervezi a francia autógyártó

Válságban a Renault? – Háromezer munkahely megszüntetését tervezi a francia autógyártó

A Renault nagyszabású átszervezésre készül: a francia autógyártó 15 százalékkal csökkentené a támogató területeken dolgozók számát, ami mintegy háromezer munkahely megszűnését jelenti világszerte. Az „Arrow” névre nevezett program célja a működés egyszerűsítése és a költségek leszorítása a veszteséges első félév után.

A Renault létszámcsökkentést tervez. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Új költségcsökkentési terv az „Arrow” program

A francia L’Informe hírlevél értesülései szerint a Renault 15 százalékkal csökkentené a támogató területeken dolgozók számát, ami mintegy háromezer munkahely megszüntetését jelenti világszerte. A létszámcsökkentés főként a Boulogne-Billancourtban található párizsi központot és több nemzetközi telephelyet érinthet.

A vállalat „Arrow” néven indítja új költségcsökkentési programját, amely a humánerőforrás, a pénzügy és a marketing részlegekre fókuszál. A cél a működés egyszerűsítése, a döntéshozatali folyamatok gyorsítása és a fix költségek csökkentése.

A Renault megerősítette, hogy a költségmegtakarítási tervek előkészítés alatt állnak, de „még nincs végleges döntés vagy konkrét számadat”.

Tekintettel az autóipari piac bizonytalanságaira és a rendkívül versenyképes környezetre, vizsgáljuk a működésünk egyszerűsítésének és költségeink optimalizálásának lehetőségeit.”– hangsúlyozta a vállallat egyik szóvivője.

Milliárdos veszteségek, nehéz pénzügyi év

A Renault 2024 első félévében 11,2 milliárd eurós nettó veszteséget jelentett, amely tartalmazott egy 9,3 milliárd eurós leírást a Nissan-partnerség kapcsán.
A leírás nélkül a cég nettó nyeresége 461 millió euróra csökkent, ami kevesebb mint egyharmada az előző évi profitnak.

A visszaesés okai többek között:

A gyengülő európai kisteherautó-piac, a villanyautó-átállás költségei és a kínai gyártók által generált árverseny.

A vállalat pénzügyi nehézségeit fokozza, hogy az amerikai vámemelések és a gyengülő fogyasztói kereslet tovább szűkítik a nyereséghatárt az elektromos autók piacán, ahol a Renault a Tesla, a BYD és a Stellantis közé szorult.

Új vezér, régi kihívások

Az autógyártót Francois Provost vezérigazgató irányítja, akit 2025 júliusában neveztek ki, miután Luca de Meo a Gucci-tulajdonos Kering csoporthoz távozott.
Provost feladata, hogy helyreállítsa a Renault haszonkulcsait, és visszaszerezze a vállalat befektetési fokozatú hitelminősítését. Továbbá kezelje az amerikai és kínai piaci nyomást.

Elemzők szerint a Renault-nak agresszívebb költségcsökkentésre és gyorsabb elektromos átállásra van szüksége ahhoz, hogy versenyképes maradjon. A cég világszerte több mint 98 ezer munkavállalót foglalkoztat, így a tervezett háromezer fős leépítés a teljes létszám mintegy 3 százalékát érinti.

Háttérben a Renault és az autóipar új korszakának indulása

A Renault átalakulása része annak a szélesebb európai autóipari trendnek, amelyben a gyártók sorra racionalizálják működésüket, hogy alkalmazkodjanak az elektromos járművek magas fejlesztési költségeihez.
A Stellantis, a Volkswagen és a Mercedes is több ezer munkahelyet szüntetett meg az elmúlt évben, miközben a kínai BYD és NIO agresszívan terjeszkedik Európában.

A Renault stratégiája az, hogy fókuszáltabb, technológiailag karcsúbb vállalattá váljon, miközben a jövőre piacra kerülő új elektromos Megane és Scenic modellekre építve növelné piaci részesedését.

elen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.