2025 március 06

Trump vámjai megdrágítják az autókat – Akár 7 000 dolláros áremelkedés

Az amerikai autóipar vészforgatókönyveket készít a Trump-kormányzat új vámintézkedései miatt. A 25%-os vám Kanada és Mexikó ellen óriási költségeket róhat az iparágra, amelynek egyharmada e két országból importál járműveket és alkatrészeket. A pickupgyártók különösen érintettek, miközben Trump támogatói bázisa éppen e szegmens vásárlói közül kerül ki.

Vámmentességi kiskapu az amerikai autógyártóknak?

A bejelentést követően a Fehér Ház váratlan engedményt tett:

„Egy hónapos vámmentességet biztosítunk minden olyan járműre, amely megfelel az USMCA származási szabályainak.” – jelentette ki Karoline Leavitt, a Fehér Ház szóvivője.

Ez azt jelenti, hogy az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (USMCA) szabályait betartó gyártók átmeneti mentességet kapnak, de április 2-tól a vámok teljes mértékben életbe lépnek.

A döntés leginkább azokat az autógyártókat sújtja, amelyek Mexikóban és Kanadában gyártják a legnépszerűbb modellek egy részét, például a Chevrolet Silverado, a GMC Sierra és a Ram pickupokat. A Ford amerikai gyártású F-sorozata kevésbé érintett, de még így is importál motorokat Kanadából.

Drasztikus áremelkedés jöhet az autók piacán

Az elemzők masszív áremelkedésre figyelmeztetnek:

  • A Wolfe Research becslése szerint a vámok átlagosan 3 000 dollárral emelik meg az autók árát.
  • A Kanadából és Mexikóból importált modellek esetében akár 7 000 dolláros drágulás is várható.
  • A teljes méretű pickupok ára jelenleg átlagosan 65 000 dollár, és ez jelentősen tovább növekedhet.

„Ha a gyártók áthárítják a költségeket ránk, akkor nekünk sem lesz más választásunk, mint továbbhárítani a vásárlókra.” – mondta Jeff Tamaroff, a Michigan állambeli Tamaroff Auto Group vezetője.

Ez a lépés tovább súlyosbítja az autók árának évek óta tartó drágulását, amely a koronavírus-járvány óta folyamatosan emelkedik.

Az amerikai autóipar tiltakozik – Ki lesz a végső vesztes?

Az autógyártók szerint a vámok különösen hátrányosan érintik az amerikai ipart, amely évek óta alkalmazkodik az USMCA szabályaihoz, és milliárdokat fektetett be az Egyesült Államokban történő gyártásba.

„Ez egy hatalmas előny az importversenytársaink számára.” – mondta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója, arra utalva, hogy az ázsiai importőrök vámmentesen hozhatnak be autókat az USA-ba, míg az amerikai autógyártók büntetővámokat kapnak saját beszállítói láncaikra.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a legtöbb amerikai jármű nem kizárólag amerikai alkatrészekből készül:

  • Mexikó adja az amerikai autók alkatrészeinek 40%-át, Kanada pedig további 20%-ot.
  • A ZF Friedrichshafen német beszállító példája jól mutatja a problémát: egy Ram pickupba kerülő váltóalkatrész akár négyszer is átlépi a határt, mielőtt az autó elkészülne.

„Ha ezekre a komponensekre minden egyes határátlépésnél vámot vetnek ki, az iparág több milliárd dolláros veszteséggel szembesülhet.” – mondta Ramiro Gutierrez, a ZF Észak-Amerika vezetője.

Trump stratégiája: Gazdasági nyomás vagy politikai taktika?

Trump számára a vámok nem csupán gazdasági kérdés, hanem politikai fegyver is. A teljes méretű pickupok különösen népszerűek vidéki, republikánus szavazók körében, akik támogatják az amerikai ipar védelmét.

A kérdés azonban az, hogy hajlandóak lesznek-e ezek a fogyasztók megfizetni az áremelkedést, vagy inkább más alternatívák után néznek.

Miközben a Fehér Ház továbbra is tárgyal az autógyártókkal, a helyzet egy hónapon belül kritikus fordulóponthoz érhet. Ha április 2-ig nem születik megállapodás, a teljes 25%-os vám érvénybe lép, ami komoly veszteségeket okozhat az iparág szereplőinek.