2024 június 23

Nincs jó passzban a Ford

Múlt hét csütörtökön tette közzé 2021-es első negyedéves eredményeit a Ford Motor. A jelentés megfelelő számokat tartalmazott az időszakra vonatkozóan, de a tőzsde ezt mégsem értékelte. Az okok kereséséhez fel kell tárnunk az autóipar viszontagságos jelenének tulajdonságait.

A negyedéves jelentés még rendben volt 

Az elemzők által várt 32,23 milliárd dolláros árbevételt simán teljesítette a vállalat, összesen 33,55 milliárdos értékkel. Az egy részvényre jutó eredmény értéke 89 cent volt, az előre prognosztizált 21 centtel szemben. A rossznak semmiképp sem nevezhető adatok mellett, a jelentés a Q2-re vonatkozó elvárásokat is tartalmazta. Ebben mérsékelték az optimizmust, ugyanis a tervezett gyártási számokat 50%-kal csökkentették. 

A rossz forma ellenére, még mindig 34%-os pluszban idén a Ford – www.investing.com

A hírre negatívan reagáltak a befektetők. A tőzsdezárás utáni after-hours kereskedés során rögtön 3%-ot estek a cég papírjai. Jelenleg a Bollinger-szalag alsó határánál tartózkodik a részvényárfolyam. Mindez arra enged következtetni, hogy extrém helyzet még nem alakult ki a Ford papírjainak kereskedésében, de ez intő jel lehet. A következő napok dönthetnek arról, hogy merre halad tovább az árfolyam. 

Okok és okozat 

Az autóipart jelenleg globálisan sújtó félvezetők hiányának következtében, számos gyártó szünetel. A hiány kialakulásának okai között szerepel a hirtelen megnövekedett kereslet, amelyre nem voltak felkészülve a beszállítók. A Ford első negyedévében még 17%-kal felül tudta teljesíteni a kitűzött termelési adatokat. A Q2-re szánt 50%-os csökkentés egyértelműen a chipek hiányából fakad. A detroiti cég ilyen jellegű beszállítója a japán Renesas Electronics, amelynek gyára a közelmúltban leégett. Az onnan érkező félvezetők száma legkorábban júliusra áll vissza a tervezett mennyiségre. 

A héten már próbált helyzetén javítani a Ford, bejelentették a 2025-re tervezett saját akkumulátor gyártást. Erre nem tört ki felhőtlen öröm a befektetők körében, ugyanis a háttérben meghúzódó okok között szerepel a kényszerszülte megoldás is. Ennek előkészítését már hónapok óta tervezheti a Ford, mivel a kiszemelt akkumulátor beszállítót ideiglenesen kitiltották az USA-ból. Habár ezen cég, az SK Innovation tiltását idővel feloldották, a Fordnak új megoldások után kellett néznie. 

A detroiti céget a februári texasi extrém időjárás is negatívan érintette. Annak következtében ugyanis az autóülésekhez ott gyártott szivacsok beszállítása csúszott. Ezzel, és az előzetesen be nem kalkulált chip hiánnyal a Ford kénytelen volt változtatni az éves célkitűzésein. A várt adózás előtti eredményt 1 milliárd dollárral csökkentették, a cég éves szabad cash flow-ját pedig 500 millió dollárra mérsékelték a tervezett 1,5 milliárdról. Jelenleg a piac ezt árazza.