2024 december 28

Mérföldkő a Stellantis életében

A tavalyi év folyamán ment végbe, két autóipari óriás fúziója. A francia PSA és az olasz FCA csoportok összeolvadásáról beszélhetünk. Az új, immár közös név a Stellantis, amelynek égisze alatt már 6,2 millió autót értékesítettek 2020-ban. A cégcsoport most újabb nagy elhatározásra szánta el magát: a többek között az iPhone-okat is gyártó, tajvani Foxconn céggel alapítanak közös vállalatot. 

Régóta várt kollaboráció 

Már 2020 elején szó volt róla, hogy a Fiat-Chrysler csoport (FCA) közösen fejleszthet autót a tajvani gyártóval. Ekkor még olyannyira teljeskörű együttműködésről beszéltek, mint például a formanyelvhez és mérnöki munkákhoz kapcsolódó feladatkörök megosztása. A kezdeményezés akkor hamvába halt ugyan, de nem vetették el végleg az ötletet. A Stellantis létrejötte akkor fontosabb projekt volt, és előbb célszerűnek tűnt a fúziót elintézni.

A minap bejelentett kollaboráció értelmében, már nem beszélhetünk közös autó fejlesztésről. Az újonnan létrejövő cégnek a fő feladatköre, az infotainment rendszer kidolgozása és integrálása lesz. Rögtön el is keresztelték a közös vállalkozást, Mobile Drive néven fog futni a projekt. A Foxconn számára, kissé csalódás lehet a lefokozott szerepkör. A tajvani cég már tavaly ősz óta hivatalosan is elektromos autó platformot fejleszt, amelyet 2024-re terveznek piacra dobni. Kérdés, hogy ha a Stellantis-nak nem kellett az a projekt, akkor majd az Apple igényt tart-e rá. Mint ismert, a kaliforniai tech óriás, épp 2024 környékére prognosztizálta az autós projektjét.

Befektetők reakciója és további tervek 

A 20 napos mozgátlag már egyszer megfogta a Stellantis-t májusban, most újra támasza közelében a cég – www.investing.com

A Stellantis befektetői nem ragadtaták el magukat a projekttől. Az elmúlt hetek egyik legnagyobb híre az volt, amikor bejelentették, hogy felbontják a Tesla-val kötött kvótakereskedelmet. Akkor még egyre függetlenebbnek tűnt a cégcsoport, ezt foghatja kicsit vissza az új együttműködés.

Régóta alulteljesít a Foxconn, és a forgalom sem kiemelkedő a cég papírjaiban – www.investing.com

A Foxconn-nál sem volt felhőtlen az öröm. A tajvani vállalat befektetői valószínűleg nagyobb szabadságra számítottak, egy adott együttműködés keretein belül. Habár a Mobile Drive-ban 50-50 százalékban oszlanak meg a szavazati jogok, a fejlesztések hatásköre kisebb a vártnál. A cég részvényei legutóbb januárban törtek ki, akkor a Volvo-t is birtokló Geely-vel kötöttek megállapodást. A távlati tervek között szerepel, hogy a Stellantis-szal közös fejlesztésű rendszerek elérhetőek lesznek harmadik felek számára is. Mindenesetre az biztos, hogy egy ilyen kínálkozó lehetőségre a Geely és az Apple is szívesen lecsap majd.