Kedvező árazással támad az XPeng
Az autógyártók közötti verseny mértéke egyre inkább fokozódni látszik az EV szektorban. A kínai XPeng a hétvége során közölte a prémium-kategóriás P5 modell hivatalos listaárát. Nem titkolt cél, hogy a kedvező árazást használnák fel arra, hogy minél inkább kibővítsék az ügyfélkörüket.
Az áprilisban bemutatott XPeng P5 szedán körülbelül 25-35 ezer dollár ellenében vihető haza. Az XPeng szerint a P5 „piacvezető” lesz, a modell az XPILOT (önvezető technológia) legújabb, 3.5-ös verziójával lesz felszerelve. Az XPILOT 32 szenzort használ, 2 LIDAR-t, 12 ultrahangos érzékelőt, 5 radart és 13 magas felbontású kamerát. Az első P5 modellek legkorábban 2021 negyedik negyedévében érkezhetnek meg tulajdonosaikhoz.
Árazás tekintetében a P5 így némileg olcsóbb lesz, mint például a Kínában (is) gyártott, egyébként népszerű Tesla Model 3. A P5 listaára Kínában 160-230 ezer jüan, míg a Model 3 listaára 250 ezer jüannál kezdődik.
Részvénypiaci tekintetben az XPeng részvényei nincsenek bombaformában, a papír idén körülbelül 9 százalékos mínuszban van, míg az S&P 500 és a Dow Jones index 15, illetve 13 százalékkal erősödött 2021-ben. Ennek ellenére 39 dolláros árfolyam mellett a részvényeket jóval magasabban jegyzik, mint 2020 augusztusában az IPO-t követően, az akkori árfolyam 15 dollár volt. Illetve fontos azt is kiemelni, hogy az XPeng részvények értéke az elmúlt három hónap alatt több mint 25 százalékkal nőtt.
Kína rendelkezik a világ legnagyobb piacával, mind a hagyományos, mind az elektromos járművek tekintetében. Jeff Chung, a Citigroup elemzője szerint Kínában június hónapban eladott új autók 14 százaléka tisztán elektromos vagy hibrid hajtással szerelt modell volt.
A kínai EV részvények az elmúlt időszakban felülteljesítették a Teslát, részben az erős értékesítési számaik miatt. Az XPengen túl két népszerű kínai EV gyártó, a Nio és a Li Auto is így tett. A Nio részvényei 19 százalékkal, a Li Auto részvényei 57 százalékkal emelkedtek az elmúlt 3 hónap során, míg a Tesla részvények értéke ugyanezen periódus alatt körülbelül 13 százalékkal csökkent.
Úgy néz ki, hogy egy óriási EV piaci boom elején vagyunk. Lesznek nyertes vállalatok, akik óriási sikereket érnek el és milliószámra adják el az autóikat, míg mások elbuknak. A növekedési potenciál óriási. De vajon kik lesznek az EV mánia nagy nyertesei?