Gigagyárat épít a Volvo – a Tesla korábbi ügyvezetője lesz a cég első embere
A vállalatok szerint a létesítmény „50 gigawattóra potenciális éves cellatermelési kapacitással rendelkezik”. Ez évente körülbelül 500 000 autóhoz elegendő akkumulátort jelentene. Az üzem által gyártott akkumulátorokat „specifikusan fejlesztik”, így a Volvo, a Volvo Cars és a kínai Geely Holding Group közös tulajdonában lévő Polestar teljesen elektromos autóiban is használhatók lesznek.
A göteborgi gigagyár egy tervezett kutatási és fejlesztési központhoz illeszkedik, amelyet 2021 decemberében jelentettek be, nagyjából 30 milliárd svéd koronás, azaz 3,29 milliárd dolláros beruházás keretében. A Gigagyárak olyan létesítmények, amelyek nagy mennyiségben gyártanak akkumulátorokat elektromos járművekhez. A Tesla vezérigazgatóját, Elon Muskot széles körben tartják számon a kifejezés megalkotójaként.
„A Northvolt és a Volvo Cars akkumulátorcellagyártó vegyesvállalata jelentős szereplője lesz az európai akkumulátorcella-gyártásnak, és Európa egyik legnagyobb cellagyártó egységét fogja képviselni” – áll a társaságok honlapján közzétett pénteki közleményükben. „A Volvo Cars és a Northvolt a Tesla korábbi ügyvezetőjét, Adrian Clarke-ot nevezte ki a cég élére” – tették hozzá.
Az akkumulátorgyár fejlesztésének terveit decemberben jelentették be, de konkrét helyszínt akkor nem erősítettek meg. A K+F központ idén kezdi meg működését, az akkumulátorgyártó üzem pedig a tervek szerint 2025-ben indul el.
2021 márciusában a Volvo Cars bejelentette, hogy 2030-ra „teljesen elektromos autókkal foglalkozó vállalattá” kíván válni. A Northvolt egy stockholmi székhelyű vállalat, amelyet 2016-ban alapítottak. Befektetéseket vonzott többek között a Goldman Sachstól és a Volkswagentől is.
A pénteki kérdések és válaszok során a Northvolt vezérigazgatóját, Peter Carlssont és Javier Varelát, a Volvo Cars mérnöki és üzemeltetési vezetőjét arról kérdezték, hogy a közös vállalatot kiterjesztik-e a világ olyan részeire, mint Ázsia és Amerika. Varela hangsúlyozta, hogy ez egy lépésről lépésre zajló folyamat. „Ma egyértelmű, hogy európai szükségleteinkre összpontosítunk, és a jövőben megvitatásra kerül, hogyan biztosítjuk a kapacitást más területeken” – mondta.
Carlsson a maga részéről így nyilatkozott: „Nyilvánvalóan az első naptól kezdve Európára összpontosítunk, és itt van az infrastruktúránk. De az is teljesen világos, hogy az elektromosítási platformok valóban globálissá válnak, és a termékportfóliók kiépítése… globálissá válik. „Az akkumulátorok szállítása azonban nehéz, és bizonyos mértékig logisztikailag is bonyolult, mivel… bizonyos veszélyes árukra vonatkozó követelmények érvényesek az akkumulátorokra is.” Ez azt jelenti, hogy az ellátási lánc regionalizálódik – mondta.
A pénteki bejelentés annak a hétnek a végén történt, amelyben az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége azt közölte, hogy tavaly 878 432 új akkumulátoros elektromos személygépkocsit regisztráltak az EU-ban, szemben a 2020-as 538 734-gyel.
Az új személygépkocsik esetében az akkumulátoros elektromos járművek piaci részesedése 9,1% volt 2021-ben. Annak ellenére, hogy az új benzin- és dízelmotoros járművek regisztrációja visszaesett, az ACEA szerint „2021-ben továbbra is a hagyományos üzemanyag-típusok uralták az EU autóeladásait a piaci részesedés tekintetében.
Forrás: https://www.cnbc.com/2022/02/04/volvo-cars-northvolt-to-build-gigafactory-in-gothenburg.html