
Durván berobbant a használtpiac Európában – már 21 milliárd eurós forgalomnál jár
Egyre több európai fogyasztó vásárol használt termékeket, és ez a trend már nemcsak a pénztárcákról, hanem a környezettudatosságról is szól. A legnépszerűbbek a divattermékek, különösen a fiatalok körében, miközben az elektronikai cikkek iránti bizalom még mindig alacsony.

Milliárdos a piac a használt árukból
Az Amazon megbízásából készült, a CEBR által publikált „Second Chance Impact Report” szerint az online használtcikk-piac Európában 2024-ben már 21,6 milliárd eurót ért el. A jelentés előrejelzése szerint ez az érték 2025-re akár a 23,8 milliárd eurót is meghaladhatja. A kereslet látványosan emelkedik. Csak az Amazon platformján 740 millió termék maradt forgalomban tavaly, ami több mint 2 milliárd eurós forgalmat jelentett 9 százalékos növekedéssel az előző évhez képest – publikálta a CEBR jelentését a Fashion Network.
A német vásárlók járnak az élen. 6,5 milliárd eurót költöttek használt árukra, ennek több mint fele (52 százalék) divattermékekre ment. Franciaországban 5,8 milliárd, az Egyesült Királyságban 5 milliárd euró értékben vásároltak second hand ruhákat. Még az olyan kisebb piacokon is, mint Olaszország és Spanyolország, 2,4, illetve 1,8 milliárd euró cserélt gazdát ebben a szegmensben.
De számos divatház is elkezdte bevezetni a használt ruha részlegét. Például a Lacoste francia divatház saját oldalán értékesíti a márka használt és felújított ruhadarabjait. Az új modell nemcsak fenntarthatóbb működést kínál, hanem új vásárlórétegek elérését is lehetővé teszi.
A fiatalok vezetik a szemléletváltást
A jelentés szerint a 34 év alattiak 85 százaléka vásárolt már online használt terméket. Ez az arány Franciaországban még magasabb (91 százalék), Spanyolországban pedig eléri a 89 százalékot. Ezzel szemben az 55 év feletti korosztályban ez csupán 52 százalék.
A trend mögött egyértelmű attitűdváltozás áll. A megkérdezettek 43 százaléka „környezettudatos” és „ésszerű” döntésként tekint a second hand vásárlásra. A válaszadók 41 százaléka hangsúlyozta, hogy ezzel nemcsak spórolnak, de aktívan csökkentik a hulladéktermelést is.
A ruhák a sztárok, az elektronikai termékek még mindig kockázatosak
A használt divattermékek azért is népszerűbbek, mert könnyebb meggyőződni a termékek állapotáról – elég egy jó fotó vagy részletes leírás. Ezzel szemben az elektronikai cikkek, például okostelefonok vagy háztartási gépek esetén sokan tartanak az esetleges hibáktól, és gyakran hiányzik a garancia is.
A felmérés szerint az egyik fő gátló tényező továbbra is a bizalom. A fogyasztók zöme csak megbízható forrásból, például jól ismert online áruházaktól vásárol, és különösen nagyra értékelik az egyértelmű, részletes termékleírásokat.

Vásárlás okosan és zölden
A kutatás szerint az elmúlt 5 évben a fogyasztók összesen 37,7 milliárd eurót takarítottak meg azzal, hogy használt termékeket vásároltak. A trend nemcsak pénzügyi, hanem társadalmi és környezeti hatásokat is hoz. az újgenerációs vásárlók már nem feltétlenül „újat” akarnak, hanem értéket, fenntarthatóságot és tudatos döntéseket.
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.