Bajban lehet néhány jelentős autógyártó az orosz-ukrán helyzet miatt
A franciaországi székhelyű Renault Group, amely az orosz AvtoVAZ autógyárban meghatározó részesedéssel rendelkezik, az ország járműgyártásának 39,5%-át adja, ezt követi a dél-koreai székhelyű Hyundai Group 27,2%-kal és a német autógyártó Volkswagen 12,2%-kal IHS Markit szerint.
Tim Urquhart, az IHS vezető európai autóelemzője így nyilatkozott: „A legnagyobb globális autógyártók nem keresnek rengeteg pénzt Oroszországból. De a Renault nyilvánvalóan a legnagyobb vállalat a kitettség tekintetében.” A Renault a jövő héten felfüggeszti gyártását moszkvai összeszerelő üzemében a „meglévő logisztikai útvonalak kényszerű megváltoztatása” miatt, amely alkatrészhiányt okoz – jelentette pénteken a Reuters.
Ami a „Detroit Three” autógyártókat illeti, a General Motors 2015-ben beszüntette a termelést. 2019-ben egy vegyes vállalatot is megszüntetett, de továbbra is importált járművek értékesítési irodáját üzemelteti. Mind a Ford Motor, amely 2019-ben nagyrészt elhagyta az országot, és a Stellantis (korábban Fiat Chrysler) vegyesvállalatokon keresztül üzemeltet gyárat az országban. Az IHS jelentése szerint a Stellantis az ország járműgyártásának mindössze 1,6%-át teszi ki.
Orosz autópiac
A 2000-es években az autógyártók arra számítottak, hogy Oroszország az autóipar jelentős piacává és központjává válik, hogy fellendítse az üzletet a nemzetközi piacokon, így Európában is. Ám az ország instabilitása és a stagnáló gazdaság – többek között – azt eredményezte, hogy a piac 2008-ban mindössze 2,96 milliós eladással tetőzött az IHS szerint. „Az elmúlt néhány évben jelentősen csökkent. Nem hiszem, hogy a legújabb események ezen változtatni fognak” – mondta Urquhart.
Az orosz járműpiac az elmúlt három évben mindössze 1,6 millió és 1,75 millió közötti éves értékesítést tett ki. Tavaly ez a tizede volt az Egyesült Államok piaci méretének, és 2021-ben a globális járműeladások mindössze 2%-át tette ki. Ukrajnában alacsony az autógyártás, és az IHS adatai szerint tavaly csak körülbelül 100 000 járművet adtak el. De az ország orosz inváziója tovagyűrűző hatást gyakorolhat az autóipari ellátási láncra, különösen a félvezető chipekhez és a katalizátorokhoz szükséges neongáz és palládium szállítására.
„Úgy tűnik, hogy az autóiparra gyakorolt lehetséges hatások főként a természeti erőforrások ellátásának esetleges zavaraira összpontosulnak” – mondta Stephanie Brinley, az IHS egyesült államokbeli autóipari vezető elemzője. „Ebbe beletartozik az Ukrajnából származó neongáz és Oroszországból a palládium. Jelenleg nem tudjuk megmondani, hogy ez a hatás milyen vagy mikor lesz érezhető.”
Alkatrész problémák
A kaliforniai Techcet, a kritikus ellátási lánc anyagokra és alkatrészekre szakosodott piackutató cég szerint a chipgyártás litográfiás eljárásaihoz használt amerikai neonellátás szinte teljes egészében Ukrajnából és Oroszországból származik. A Techcet szerint Oroszország a legfontosabb palládiumszállító Dél-Afrika mellett, és a globális kereslet körülbelül 33%-át biztosítja. Az autóiparban a palládium a katalizátorokhoz használt kulcsfontosságú fém.
„Csak még egy dolog, ami az árakat emelni fogja” – mondta Lita Shon-Roy, a Techcet elnök-vezérigazgatója. „Az autópiac biztosan érezni fogja ezt.” Shon-Roy szerint az áremelkedés valószínűleg hat hónapig, ha nem egy évig lesz érezhető, mivel a legtöbb chipgyártó hosszú távú megállapodást kötött az ilyen nyersanyagokra.
Forrás: https://www.cnbc.com/2022/02/25/renault-hyundai-and-vw-have-most-exposure-to-russian-car-market.html