Agonizál az orosz autópiac – Súlyos szigorítások várnak a vásárlókra
Az oroszországi pangásos autópiac gyenge fellendülési jeleket mutatott a 2025-ös év vége felé közeledve, de a jövő év elején várhatóan rekordközeli mélypontra süllyed.
A magasabb díjak felhajtják az árakat, állítják a kereskedők és a szakértők. Az új autók októberi eladásainak ugrásszerű növekedése messze nem a valódi fellendülést jelzi, hanem azt tükrözi, hogy a vásárlók sietnek befejezni a vásárlásaikat, mielőtt a magasabb díjak életbe lépnének – mondják.
Egykor Európa egyik legígéretesebb piaca
Az egykor Európa egyik legígéretesebb piacának tartották, ahol évente akár 4 millió autó is elkelhetne, de a nyugati gyártók kivonulása és az évek óta tartó magas kamatlábak megtépázták, amelyek felhajtották az autóhitelek költségeit. Az oroszországi gazdaság egésze is jelentősen lelassult idén, aláásva a fogyasztók vásárlóerejét – írja beszámolójában a Reuters hírügynökség-.

A következő hetekben további nehézségek várnak az új járművek vásárlóira, mivel az elkerülhetetlen áremelkedéssel kell szembenézniük. December 1-jétől a hatóságok jelentősen megemelik a nagy teljesítményű és drága autók újrahasznosítási díját, amelyeket főként magánszemélyek importálnak személyes használatra. Január 1-jétől az összes autó díja az inflációval összhangban mintegy 10%-kal emelkedik.
Selejtezési és újrahasznosítási díj
Nevével ellentétben a selejtezési díj nem az újrahasznosításhoz kapcsolódik, hanem protekcionista intézkedésként szolgál, hogy támogassa az olyan hazai gyártókat, mint az Avtovaz, amely a készletek felszámolása érdekében négynapos munkaidőre csökkentette a munkaidőt.
Az importőrök és a hazai gyártók fizetik a díjat, de az orosz márkák támogatásokban részesülnek, ami előnyt jelent számukra a külföldi modellekkel szemben. Mindazonáltal mind a helyi, mind az importált autókra nyomás nehezedik, mivel a vásárlók az árak emelkedésére számítanak minden kategóriában.
Az áremelkedésekre számítva az októberi eladások 35%-kal ugrottak meg az előző hónaphoz képest. Elérve a 165 702 darabot, bár még mindig 3,2%-kal elmaradnak a tavalyi szinttől az orosz Autostat elemző ügynökség adatai szerint. Az új autók átlagára rekordmagasságot ért el, 3,43 millió rubelt (42 189 dollárt).
Nyertesek a kínai márkák Oroszországban
Miután 2022-ben, a háború első évében a posztszovjet mélypontra zuhantak az eladások, az eladások elkezdtek magához térni. A nagy nyertesek a kínai márkák voltak. 2024-ben közel 1 millió autót adtak el Oroszországban az 1,57 millió darabos teljes eladásból. Erről a csúcsról a piac közel 20%-kal esett vissza. 2025 első 10 hónapjában, 1,06 millió járműre, és az év végi növekedés ellenére várhatóan a korábbi szintek alatt marad.
„Az éves eladások már most is kritikus mélyponton vannak, körülbelül 1,3 millió darabbal” – mondta Alekszej Podscsekolgyin, az Orosz Gépjármű-kereskedők Szövetségének elnöke a Reutersnek. Január és február valószínűleg gyenge lesz, az eladások 5-10%-kal csökkennek – mondta. A januári eladások nagyon alacsonyak lesznek, mivel a legtöbb vásárló sietve vásárol az év vége előtt – mondta Szergej Udalov, az Autostat ügyvezető igazgatója.
Az Európai Vállalkozások Szövetsége a korábbi 1,28 milliós előrejelzésénél magasabb, de még így is mintegy 22%-os csökkenést vár. A 2025-ös árbevételre a megemelt árbevétel miatt. „A díj miatt jelentősen megugranak majd az autóárak. És ha valakinek autót kell vennie, akkor most fogja megtenni, mert az emberek tudják, hogy az árak soha nem fognak lejjebb menni” – mondta Szergej, egy nagyobb márkakereskedés értékesítési vezetője.
Egyre növekvő orosz költségvetési hiány
Az AEB szerint a hozzáadottérték-adó várható emelése 2026-ra 20%-ról 22%-ra további nyomást gyakorol Oroszországra. Az egyre növekvő költségvetési hiányt és a katonai kiadások finanszírozását célozza. Denis, aki egy Infiniti QX50-est vásárolt, elmondta, hogy a kereskedője figyelmeztette. Arra, hogy ha várt volna, akkor a 6,5 millió helyett körülbelül 7,2 millió rubelbe került volna.
,,Jövőre terveztem, de pontosan a selejtezési díj miatt döntöttem úgy, hogy most megteszem éleményem szerint az árak ésszerűtlenek. De tudván, hogy a dolgok csak rosszabbak lesznek, és arra gondolva, hogy ez lehet az utolsó vadonatúj autó, amit valaha veszek, úgy döntöttem, hogy veszek, amíg még volt rá lehetőségem.”