A Toyota megnyitotta az első hidrogén üzemanyagtöltő állomását Ausztráliában
A japán autógyártó, a Toyota Motor hétfőn megnyitotta első kereskedelmi hidrogén-üzemanyagtöltő telepét az ausztráliai Victoria államban. A lépéssel egy időben felszólította az ausztrál kormányt, hogy támogassák a további telepek megnyitását, a tiszta autók elterjedésének fokozása érdekében.
A Melbourne-től nyugatra fekvő telephely világszerte is a legnagyobbnak számít mind a hidrogén előállítás mind a tárolás szempontjából. A projekt 7.4 millió dollárba került, amelynek több mint a felét a „The Australian Renewable Energy Agency” biztosította. A japán autógyártó 20 darab Toyota Mirai modellt visz április folyamán Ausztráliába, flottákba helyezve. A művelet nem titkolt célja az, hogy visszajelzéseket kapjanak a hidrogén alapú üzemanyagcellával meghajtott autójuk működéséről, fogyasztói szemmel nézve.
A Toyota Mirai volt egyébként az első sorozatgyártásba és kereskedelmi forgalomba kerülő hidrogén alapú üzemanyagcellával meghajtott autó. A gyár 480 kilométeres hatótávot ígér. A hidrogén hajtású autók működési elve röviden a következő: Az autó üzemanyagcellái hidrogén felhasználásával állítanak elő elektromos áramot, ami egy villanymotort hajt meg. A hidrogénhajtás előnye a pár perces tankolási idő, illetve az, hogy nincsen károsanyag kibocsátás. Nagy hátrány az, hogy jelenleg igen kevés hidrogén töltőállomás létezik (még?) a világban. Európában tavaly nyáron mindösszesen csak 177 darab működött, Ázsiában 178 darab, Észak-Amerikában 45 darab. A 45-ből 43 Kalifornia államban található. A hétfőn megnyitott kút a második ilyen Ausztráliában.
A hidrogénkutak elterjedésének hiányának ellenére is közel 10.000 darab Mirai-t adott el a Toyota. A legyártott járművek nagy része Japánban maradt, a rendelések másik, viszonylag nagy aránya Egyesült Államok területéről érkezett.
Ausztráliát általánosságban elmaradottnak tekintik a szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló globális törekvésben. A fejlett országokkal ellentétben Ausztráliában nincsenek állami támogatások a tisztább járművek számára. Még a hibrid vagy a teljesen elektromos járművek esetében sem. Ausztráliában jelenleg az új autó eladásoknak csupán az 1% elektromos. A kormány viszont azzal számol, hogy 2030-ra 26% lesz ez az arány. Matthew MacLeod, a Toyota Australia jövőbeli technológiáinak és mobilitásának menedzsere fontos mérföldkőnek tartja a hétfői eseményeket. A new york-i tőzsdén jegyzett Toyota Motor részvényei 20,54%-ot erősödtek az elmúlt egy év során.
A Toyota egyébként szembe megy a többi nagy gyártóval és úgy gondolja, hogy a hidrogénhajtásé lesz a jövő és nem pedig az elektromos autóké. Kifejezetten érdekes lesz az elkövetkező pár év ebben az EV hype-al felfűtött autóiparban.