2025 március 12

Válság a luxusautóknál? – A Porsche profitja összeomlott, négyezer dolgozót elküldenek

Bár a Porsche nyeresége 2024-ben 30,4 százalékkal csökkent a kínai piac visszaesése miatt, a német luxusautó-gyártó mégis változatlan, 2,3 eurós osztalékot fizet. A vállalati költségcsökkentésre kényszerül. Az eddig bejelentett ezerkilencszáz fős elbocsátás mellett további kétezer ember leépítését tervezi. Mi lesz így a luxusautó jövőjével?

Csökkenő nyereség, változatlan osztalék – Kínai visszaesés sújtja a Porschét

A Porsche német luxusautó-gyártó szerdán bejelentette, hogy a 2024-es évre 2,3 eurós osztalékot fizet, ami megegyezik az előző évivel, annak ellenére, hogy a vállalat nyeresége 30,4 százalékkal csökkent. A visszaesés fő oka a kínai értékesítések zuhanása volt.

Eladások globális alakulása

A Porsche globális eladásai  három százalékkal csökkentek, 310 700 darab járművet értékesítve. Bár az öt kulcsfontosságú régió közül négyben – köztük Németországban – nőtt a kereslet, Kínában 28 százalékos visszaesést regisztráltak. A vállalat ezt a gazdasági bizonytalanságokkal és a csökkenő kereslettel magyarázza – számolt be az autóvállalat terveiről a Reuters.

A Porsche így költségcsökkentésbe vágta magát, és közel négyezer fős létszámleépítést tervez idén több szakaszban.

Az árbevételek tavaly három százalékkal estek vissza, és idén sem számít nagyobb bevételre a Porsche. Az autógyártó az árrését 10-12 százalék közötti szintre szorítja vissza. A részvények is négy százalékot zuhantak. Ez a legnagyobb százalékos esés a DAX-indexen a 2022 szeptemberi bevezetés óta. Az elemzők szerint a Porsche nem biztos hogy képe slesz ellensúlyozni az eladási volumen csökkenését a magasabb árazással.

Költségcsökkentés és létszámleépítés

A Porsche – a Volkswagen-csoport többi márkájához hasonlóan – költségcsökkentő intézkedéseket vezet be a jövedelmezőség fenntartása érdekében:

  • Már bejelentett 1900 fős leépítés mellett
  • További 2000 ember elbocsátását tervezi
  • Tárgyalásokat kezd a szakszervezetekkel az év második felében újabb leépítésekről

A Porsche lépései egybevág a Volkswagen stratégiájával, amely 2025-re stabil árréseket és további költségcsökkentéseket prognosztizál. A luxusmárka számára a legnagyobb kihívás a kínai piac helyreállítása lehet.

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

Címlapkép forrása: Shutterstock