A hidrogénhajtású haszongépjárművek piacára lépne a Hyundai
A hidrogénnel kapcsolatos részvények kedden vegyes képet mutattak, miután egy új, potenciálisan erős versenytárs jelentette be a hidrogénhajtású haszongépjárművek piacára való belépésének tervét. A lassan, de stabilan emelkedő ágazat egészére pozitív hatással lehet egy nagy szereplő beszállása. Ennek ellenére a befektetők fenntartásokkal kezelik a híreket.
A koreai autógyártó óriás, a Hyundai Motor kedden bejelentette, hogy 2028-ig minden haszongépjárművének elkészítené a hidrogén üzemanyagcellás változatát. A hidrogén üzemanyagcellás, vagy üzemanyagcellás elektromos (FCEV) járművek a hidrogén és az oxigén elektrokémiai reakciója során keletkező energiát használják fel, ennek a melléktermékeként pedig csak víz keletkezik.
Ezenfelül a Hyundai arról is beszámolt, hogy a tervek szerint 2023 során egy olyan új üzemanyagcellás rendszert vezetnének be, amely következtében 2030-ra az üzemanyagcellás járművek előállítási költsége az elektromos járművek költségeinek szintjére csökkenne.
Az elektromos személyautók költségei ma már szinte megegyeznek a benzinüzemű autók árával. A hidrogén előállítási költsége azonban jóval magasabb, mint a benzin vagy dízel üzemanyagé. A technológia fejlődésének előrehaladtával azonban ezek a költségek várhatóan csökkenni fognak.
Chung Eui-sun a Hyundai elnöke a vállalat sajtóközleményében elmondta, hogy „a Hyundai Motor Group elképzelése az, hogy hidrogén energiát alkalmazzunk az élet és az ipar minden területén, például az otthonainkban, a munkahelyeinken és a gyárainkban. Célunk, hogy 2040-ig egy világméretű hidrogén társadalmat alakítsunk ki.”
A Hyundai nagyszabású céljai hatással voltak a hidrogénnel kapcsolatos részvények árfolyamára, azonban a részvények elmozdulásának iránya nem egységes. A hidrogén üzemanyagcellás kamionok tervezésével foglalkozó Nikola részvényei 2.49 százalékkal emelkedtek, az üzemanyagcellás technológiában érdekelt Plug Power részvényei 1.52 százalékkal emelkedtek, míg az üzemanyagcella gyártó Ballard Power 3.35 százalékkal erősödött. Úgy tűnik, hogy a szektor befektetői szerint az új szereplők belépése inkább pozitív hír. A hidrogén üzemanyagcellás haszongépjárműveket gyártó Hyzon Motors részvényei azonban 10.19 százalékkal csökkentek, úgy fest, hogy a vállalat befektetői nem örülnek a fokozódó versenynek.
A Hyundai Motor részvényei végül 1.16 százalékos mínuszban zárták a napot, ezzel idén 10.68 százalékos pluszban van a papír, míg az elmúlt egy év során 25 százalékkal nőtt a részvények értéke.
A hidrogéntechnológia még mindig viszonylag újkeletűnek számít, így magasabb volatilitásra lehet számítani az érintett vállalatok árfolyamában.
Forrás: Barron’s