
A szépségipart nem lehet két vállra fektetni
Radeczky Zoltán a nemrégiben kinevezett régiós ügyvezető igazgató válaszolt kérdéseinkre.
A vállalat nemrégiben tette közzé a 2012-es éves eredményeit. Hogyan összegezné az eredményeket, mennyire elégedett az adatokkal?
Kétarcú évet tudhatunk magunk mögött. A 2011-es év végén és a tavalyi év elején végrehajtott menedzsment és stratégiai változások igazán a negyedik negyedévre kezdték meghozni az első, pénzügyi szemmel is látható eredményeiket. Ezek hatása megfigyelhető kivétel nélkül minden fontos mutatószámban, a Tanácsadóink számának alakulásától kezdve, az értékesítés növekedésén keresztül a működési eredményig. A részvényárfolyamunk alakulása is jól jelezte ezt, ami az elemzők által vártnál lényegesen jobb számok hatására az egy nap alatt 20%-ot meghaladó mértékben emelkedett. Természetesen ez még az út kezdete, hiszen figyelembe véve hogy több mint 100 országban vagyunk jelen, a különböző régió-specifikus problémák kezelése még hosszú folyamatot vetít előre.
Az eredményeik éveken át csökkenő tendenciát mutattak. Mit gondol, minek köszönhető, hogy a tavalyi évben sikerült megfordítani ezt a csökkenést?
Az Avon egyik jellegzetessége volt, hogy bár az elmúlt 7-8 évben szinte folyamatosan átalakítás alatt állt, igazából sosem lépett a radikális változások útjára. Az Andrea Jung elnök vezérigazgató asszony neve által fémjelzett 12 éves korszak után bekövetkezett majdnem teljes vezetőváltás jelezte, hogy ezúttal komolyabb lépések következnek. A cég hitelállományának újrafinanszírozása, a gazdaságtalanul működő piacokról történő kivonulások, az üzleti befektetéseink átstrukturálása mind segítenek a befektetői bizalom megalapozásában. Ezt kíséri a helyi piacok felelősségi körének kiterjesztése a korábbi centralizációs folyamatok ellentételezéseként, ami már rövidtávon is sok piacon jelentős üzleti növekedést eredményezett.
A tavalyi év végén régiós átalakítások mentek végbe a vállalatnál, amely a magyar piacot is érintette. Mit gondol, előnyére válik majd a hazai értékesítésnek ez a változás?
Remélem, hiszen ez volt az egyetlen cél mögötte. Magyarország a korábbi 9 országot magába foglaló régió legnagyobb piaca volt, a mostani változással még nagyobb figyelmet tudunk szentelni neki. Feltett célunk, hogy az elmúlt 2 év trendjeit folytatva tovább növeljük részesedésünket a kozmetikai piac szereplőinek élvonalában, illetve még jobban megerősítsük vezető szerepünket az illatszerek és dekorkozmetikumok kategóriájában. Az eddig eltelt két hónapos időszak minden várakozásunkat felülmúlta és minden okunk meg van a sikeres folytatásban reménykedésre.
Az Avon története mára történelem, mely 1886-ban kezdődött Amerikában, New York-ban. Az alapító David McConell egykori könyvárus úgy gondolta, hogy az eladás legjobb módja, ha a terméket – személyes tanácsadókon keresztül – a gyártótól egyenesen a vásárló otthonába viszi . Kezdetben a könyvek lapjai közé csempészte a vásárlóinak az illatmintákat, ami egyre népszerűbb lett a hölgyek körében. Később olyan nőket alkalmazott, akik nemcsak házhoz vitték a termékeket, amit egyben jól is ismertek, hanem szépségápolási tanácsokat is adtak az ügyfeleiknek. Ma már a világ első számú közvetlen értékesítő vállalata, több mint 6,5 millió Tanácsadóval, a világ több mint 100 országban.