Yaris-láz és kilométer-őrület – avagy mi pörög a hazai használtpiacon
Statisztikák szerint például a Toyota Yaris átlagosan alig 20 nap alatt talál új tulajdonosra – ezt még a leggyorsabb fuvarszervező is megirigyelné. De mi áll a háttérben? A használt autók piaca nem véletlenül nyüzsög ennyire: a magyarok szeretik a bejáratott kocsikat, a kedvezőbb árakat és persze a „kevés kilométer, első tulaj” meséket.
A legkapósabb modellek a használt piacon
A Statista által közölt adatok alapján 2023 elején a Toyota Yaris volt a leggyorsabban eladható használt autómodell Magyarországon, átlagosan 20,4 nap alatt talált gazdát. Szorosan követte a Renault Clio, melynél 21,7 nap is elegendőnek bizonyult az adásvételhez. A Kia Ceed 26,2 nappal áll a harmadik helyen, míg az Opel Corsa 27 napra „húzta ki” a várakozási időt.
Egy székesfehérvári kereskedő, nevezzük Józsi bácsinak, így kommentálta az adatokat:
“Aki egyszer beült egy Yarisba, az nehezen száll ki belőle, mert mire kiszállna, már el is adják a kocsit másnak.”
Nincs is mese: a dízel, benzines vagy hibrid Yarisok igazi slágerterméknek számítanak, és a magyar kuporgatós mentalitásnak pont megfelelnek – kicsi fogyasztás, kevés hiba, minimális fenntartási költség.
Miért ekkora a használt autók iránti kereslet?
A magyarok mindig is jó érzékkel vadászták le az „alig használt, csábító árú” négykerekűeket. Egy friss felmérés szerint a hazai piacon eladott autók közel 70-80%-a már használtként cserél gazdát. Ez a szektor annyira fontos, hogy sokan inkább a „jár, mint a mérgezett egér” állapotot részesítik előnyben, mintsem egy drágább, teljesen új modellt.
Ezt erősíti meg egy budapesti autópiac rendszeres látogatója, aki így fogalmazott:
“Az új kocsi olyan, mint a frissen bontott májkrém: nagyon jó, de drága mulatság, és mire megennéd, csökken az értéke.”
A használtpiac forgalma nem csak a magánszemélyek számára érdekes. A hazai gazdaságra is jelentős hatással van: a kereskedők, szervizek, alkatrész-forgalmazók mind profitálnak a nagy forgalomból. Az országban működő autógyártók mellett így a másodlagos piac is rendesen megpörgeti a lóerő-alapú gazdasági mutatókat.
A nagy rejtély: VIN-szám nélkül vakon vásárolunk
Itt lép képbe a VIN-ellenőrzés, amely a használt autók (gyakran kalandos) múltjának a felderítésében nyújt segítséget. A VIN (Vehicle Identification Number) olyan a kocsinak, mint egy DNS-minta – minden lényeges információt tartalmaz a gyártástól kezdve a balesetekig, karbantartási előzményekig vagy épp a kilométeróra manipulációkig.
Aki nem szeretne fél év után motort cserélni, vagy éppen felfedezni, hogy a szeretett „új” autója valójában sosem járt szervizben, annak érdemes használnia egy VIN-dekóder szolgáltatást.
- Kiderülhet, hogy egy „hibátlan” autó korábban ötször csattant külföldön.
- Megláthatjuk, ha a kilométeróra épp olyan ingadozásokat mutat, mint egy Balaton-parti hullámvasút.
- Olyan biztosítási káreseményekről is információt ad, amelyet a kereskedő talán elfelejtett megemlíteni.
Egy garázskereskedő így summázta a dolgot:
“Több rejtett hibát láttam már, mint amennyi pötty van egy szalamandrán, és ezek közül jó párat egy egyszerű VIN-ellenőrzés is kiszúrt volna.”
Összegzés – merre gurulunk tovább?
A magyar használt autópiac továbbra is mozgásban van, és úgy tűnik, ez a lendület még sokáig kitart. Az emberek szeretik a jó vételeket, a megbízható, ám kedvező árú kocsikat, a kereskedők pedig imádják a keresletet. Mindehhez a statisztikák is hozzájárulnak: a legkapósabb modellek rekordidő alatt találnak új gazdát, és a VIN-ellenőrzés elterjedésével egyre kevesebb a nagybetűs „meglepetés”.
Aki tehát használt autóvásárláson töri a fejét, tegye meg azt az apró (de annál fontosabb) lépést, hogy ellenőrzi a kiválasztott járgány VIN-számát. Így sokkal nagyobb eséllyel gurulhat haza egy valóban megbízható modellel, mint ha pusztán a szerencsére bízná magát. Mert a magyar embernek bőven elég a hétköznapi stressz, nem kell még egy idegesítő motorzörgés is a csomagba.