Az Airbus hétfőn közölte, hogy ipari minőségi problémát talált az A320-as családba tartozó repülőgépek fémburkolatánál, amely csak „korlátozott” számú gépet érint. A vállalat ezzel megerősítette a Reuters értesülését. Ez az eset újabb kihívást jelent a repülőgépgyártónak, miután a hétvégén visszahívta több repülőgépét is.
A vállalat részvényei 10%-ot estek, tovább mélyítve a korábbi veszteségeket. Az ipari probléma elhomályosította annak a döntésnek a hatását, amely több ezer A320-as repülőgép ideiglenes földre kényszerítéséről szólt egy szükséges szoftverfrissítés miatt. A részvények 5,6%-os mínuszban jártak délután.
Egy e-mailben elküldött nyilatkozatban a vállalat szóvivője elmondta, hogy minden potenciálisan érintett repülőgépet ellenőriznek, és csak egy részük esetében lesz szükség további intézkedésekre.
„A probléma forrását azonosítottuk és kezeltük, minden újonnan gyártott panel teljes mértékben megfelel az előírásoknak” – közölte a szóvivő.
A szóvivő hozzátette, hogy a probléma a beszállítóknál merült fel, de nem nevezte meg őket. Az Airbus repülőgép-alkatrészeinek gyártásához belső és külső beszállítókat is igénybe vesz.
Késnek a szállítások a hétvégi szoftver-visszahívást követően
A problémák akkor jelentkeztek, amikor az Airbus épp igyekezett teljesíteni az éves szállítási céljait. A hétvégi, szoftverhibából eredő visszahívás pedig tovább nehezítette a helyzetet.
Egyes iparági források szerint a gyanított gyártási hiba néhány szállítást késleltet. Egyelőre azonban nincs jel arra, hogy a probléma a szolgálatban lévő repülőgépeket is érintené. A hiba eredetét egyelőre nem sikerült azonosítani.

A hír hatására a Lufthansa és az easyJet részvényei is jelentősen estek a kereskedés során.
Egy, az ügyben közvetlen ismeretekkel rendelkező személy elmondta, hogy néhány szállítást már érintett a probléma, de egyelőre nem lehetett pontosan megerősíteni, hányat és meddig.
Iparági források szerint a repülőgépgyártó novemberben 72 repülőgépet szállított le, ami elmaradt sok elemző korábbi várakozásától. Ezzel az év eddigi teljes szállítási száma 657-re emelkedett.
A repülőgépgyártó az évre körülbelül 820 szállítást tűzött ki célul. Ez azt jelenti, hogy decemberben rekordteljesítményt, több mint 160 repülőgép szállítását kellene elérnie.
Eléri az Airbus a szállítási céljait?
Az elemzők megosztottak abban a kérdésben, hogy a világ legnagyobb repülőgépgyártója eléri-e az idei szállítási céljait. Ezek a célok alapvetően befolyásolják a bevételt és a cash flow-t, hiszen a légitársaságok a repülőgépek értékének nagy részét a szállításkor fizetik ki.
Chloe Lemarie, a Jefferies elemzője, aki nyomon követi a repülőgépek átadását és 71 szállítást jelzett előre, azt mondta, hogy a hónap teljesítménye a vártnál gyengébb volt.
A cél azonban továbbra is elérhető, mivel az alapvető termelés növekszik – tette hozzá egy befektetőknek szóló jegyzetében, még a minőségi probléma hírének megjelenése előtt.
Rob Morris, független légiközlekedési elemző szerint az Airbus körülbelül 800 szállítást érhet el az év végéig. Más szakértők szerint ez elegendő lehet a célok teljesítéséhez, ugyanakkor van némi kockázat arra, hogy a végső eredmény alacsonyabb lesz.