
Új korszak jön a Nissannál – Kínai partnerrel mentenék a gyártást világszerte
Gyárbezárások, tömeges leépítések és új szintre lépő kínai együttműködés. A Nissan radikális átalakuláson megy keresztül, hogy talpon maradjon a globális versenyben. A japán autógyártó a Dongfeng bevonásával optimalizálná gyártását világszerte, miközben elektromos jövőjét a brit gigagyár biztosítja.

A japán cég a kínai Donfenggel mentené meg a gyártást globálisan. Forrás: Nissan
Globális gyártási fordulat előtt. A Dongfenggel erősítene, miközben több ezer állást szüntet meg a cég
Komoly szerkezetátalakítási folyamat zajlik a Nissan háza táján. A japán autógyártó világszerte 11 ezer állás megszüntetését és hét gyár bezárását tervezi. A lépés része a „Re:Nissan” nevű átfogó átalakítási programnak, amelynek célja, hogy a vállalat visszanyerje versenyképességét a nehéz gazdasági környezetben és az elektromos járművek forradalma közepette. A japán cég, amely több ezer embert foglalkoztat az Egyesült Királyságban, Dongfenget „globálisan bevonná a Nissan termelési ökoszisztémájába” – jelent meg a hír a BBC oldalán.
A Nissan globális együttműködésben gondolkodik, így jön a Dongfeng-integráció?
Ivan Espinosa, a Nissan vezérigazgatója bejelentette. A cég fontolóra veszi a kínai Dongfenggel való együttműködés kiterjesztését, méghozzá nemzetközi szinten. A több mint két évtizedes múltra visszatekintő közös wuhani gyártás után most a teljes globális gyártókapacitás összehangolása is szóba kerülhet.
Ez azt jelenti, hogy a Dongfeng gyártóüzemei világszerte megoszthatják kapacitásaikat, így csökkentve a gyártási költségeket és javítva a szállítási lánc rugalmasságát. A döntés illeszkedik a Nissan széles körű költségcsökkentési törekvéseihez.
Eladási visszaesés, hatalmas veszteség
A Nissan az elmúlt időszakban komoly kihívásokkal nézett szembe:
-
A vállalat 670 milliárd jenes (kb. 4,6 milliárd dollár) veszteséget jelentett a legutóbbi pénzügyi évben
-
Az amerikai és kínai piacokon jelentős eladáscsökkenést tapasztalt
-
Összesen mintegy 20 ezer munkahelyet szüntetnek meg a tavalyi és az idei bejelentések alapján, ami a globális létszám megközelítőleg 15 százaléka.
A „Re:Nissan” program részeként 2026 után felfüggesztik az új termékek fejlesztését, ezzel racionalizálva a kínálatot és az erőforrásokat.

A Sunderland üzemében közel hatezer ember dolgozik. Forrás: Nissan
Sunderland továbbra is az elektromos jövő brit bázisa marad
A Nissan brit üzemét nem fenyegeti bezárás sőt, kulcsszerepet kap az elektromos járművekre való átállásban. 1986 óta a gyár több mint 10 millió autót gyártott. Jelenleg évente körülbelül 500 000 autó készül a brit üzemben. A gyár közvetlenül körülbelül hatezer embert foglalkoztat, Espinosa hangsúlyozta, hogy nincs rövid távú terv a sunderlandi gyárral kapcsolatban. Az üzem az új generációs Leaf, Juke és Micra modellek gyártásával számol, amelyeknek a piaci bevezetése 2026 végére várható.
Az elektromos járművekhez szükséges akkumulátorokat a közeli gigagyár szállítja majd, amelyet a Nissan stratégiai beszállítója, az Envision AESC működtet.
A brit kormány részleges támogatásával megvalósuló gigagyárba 1 milliárd fontot fektettek be, ami megerősíti az Egyesült Királyság szerepét a Nissan globális elektromos járműstratégiájában.
A Nissan célja kevesebb gyárral hatékonyabb működés észöldebb jövő
Az autós vállalat stratégiája világos. Kisebb gyártási hálózat, integrált partneri kapcsolatok, és teljes fókusz az elektromos átállásra. A Dongfenggel való bővülő együttműködés révén a vállalat új, rugalmasabb gyártási modellre állhat át, amely lehetővé teszi, hogy a gyorsan változó globális piac igényeire reagáljon.
Címlapkép forrása: Nissan