2025 július 25

Szakadékban az orosz autógyártás – Négynapos munkahétre készülnek

Oroszország legnagyobb autógyártója, az Avtovaz bejelentette, hogy szeptemberben öt napról négynapos csökkentheti a munkaidőt.

Ez ritka lépés egy nagy állami tulajdonú munkaadótól. A magas kamatlábak és a kínai verseny csökkenti az értékesítést.

Az Avtovaz nehéz helyzete tükrözi az Oroszországot sújtó szélesebb körű gazdasági visszaesést, mivel a növekedés lassul a két évnyi túlhevüés után, miközben az ukrajnai háborúra fordított védelmi kiadások szárnyalnak. Makszim Reshetnyikov gazdasági miniszter a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy az orosz gazdaság a recesszió szélén áll.

Nehezen találnak vevőre

Az Avtovaz, amely nehezen talál elég vevőt járműveire, a múlt hónapban azt nyilatkozta, hogy az oroszok várhatóan 25%-kal kevesebb autót vásárolnak idén. Az Autostat adatszolgáltató adatai szerint a saját eladásaik pontosan ennyivel, 155.481 darabra csökkentek az első hat hónapban. A cég a jegybank magas kamatlábát okolta, amely csökkenti az autóhitelek iránti érdeklődést és növeli a termelési költségeket. A bankot más ágazatokban működő cégek is támadták, az olajtól az építőiparon át a fémiparig állapítja me a Reuters hírügynökség.

Például az acélgyártó Szeversztal a legújabb, amely a magas hitelfelvételi költségeket okolja a zuhanó profitért miatt. A jegybank hónapokig több mint 20 éves csúcson tartotta az alapkamatot, most megkezdte a hitelfelvételi költségek csökkentését, és várhatóan 200 bázisponttal 18%-ra csökkenti a kamatlábakat.

„A magas alapkamatról és a szabályozó hatóság által a gépjárműhitel-felvevőkkel szemben támasztott szigorúbb követelményekről beszélünk” – áll az Avtovaz közleményében. Az oroszországi autóhitelek volumene 46%-kal csökkent az idei év első felében a 2024 végi kamatemelés miatt, közölte az állami tulajdonú VTB bank becslések szerint ebben a hónapban.

„Emellett jelentős számú autót importáltak Oroszországba, az importált márkák árdömping politikát folytatnak” – közölte az Avtovaz. Az importőrök körülbelül 400.000 új autó eladását akarják teljesíteni.

Állami támogatás

Az Avtovaz több mint 30.000 embert foglalkoztat. Főként Togliattiban, egy Moszkvától 800 km-re délkeletre fekvő Volga folyó menti városban, de konkrét számokat nem hoz nyilvánosságra. Az Avtovaz a nagyjából 650.000 lakosú városban nagyjából minden huszadik embermukaadója. Togliatti gazdasága nagymértékben függ a vállalattól és annak leányvállalataitól, amelyek magukban foglalják a környező régióban működő alkatrész-beszállítókat és autókereskedőket.

A kormány korábban már kisegítette a vállalatot. A 2008-as globális pénzügyi válság utáni gyenge kereslet a csőd szélére sodorta a szovjet korabeli autógyártót. Akkor 75 milliárd rubelt (955 millió dollárt) folyósított állami forrásokból. Azért, hogy elkerülje a jelentős elbocsátásokat, amelyek társadalmi nyugtalanságot szíthattak volna Togliattiban.

A cég 2022-ben három hónapra négynapos munkahétre állt át, miután nyugati szankciókat vezettek be Moszkva ukrajnai inváziója miatt, és a külföldi autógyártók kivonultak a piacról. A Lada zászlóshajó modell eladásai 48,2%-kal, 174.688 darabra estek vissza abban az évben. Oroszország belföldi termelése nagymértékben támaszkodott a külföldi gyártókra.

Szeptember végén kezdődne

A kínai riválisok ma már az oroszországi eladások több mint 50%-át teszik ki. Szemben a háború kezdete előtti kevesebb mint 10%-kal. „A részmunkaidős, négynapos munkahét bevezetéséről szóló végső döntést a piaci trendek és a gazdasági tényezők, beleértve az alapkamat szintjét és a hiteltermékek elérhetőségét, elemzését követően hozzák meg” – szögezte le az Avtovaz. Amennyiben bevezetésre kerül, a rövidített munkahét szeptember végén kezdődne.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.