Meglepő javulás: A novemberi fogyasztói index a várt felett – vége a recesszió árnyékának?
Novemberben tovább javult a Conference Board gazdaságkutató intézet Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Novemberben 111,7 pontra emelkedett az amerikai fogyasztói hangulatindex az októberi 109,6 pontról. Az elemzői konszenzusban gyengébb adat, 111,3 pont szerepelt novemberre. A fogyasztói hangulatot indexértékben számszerűsítő felmérés 1985-ben indult. Az index 100 pontos értéke az 1985-ös helyzetet tükrözi. Az index összetevői közül az aktuális helyzet értékelése és a kilátások megítélése egyaránt javult novemberben. Az aktuális helyzet szubjektív megítélését számszerűsítő mutató az előző havihoz képest 4,8 ponttal, 140,9 pontra emelkedett. A várakozások mutatószáma pedig – amely a fogyasztók jövedelmi, üzleti és munkaerőpiaci helyzetre vonatkozó rövid távú, hathavi kilátásain alapul – 0,4 ponttal, 92,3 pontra javult. A várakozások mutatószámának 80 pont alatti értéke hosszú távú tapasztalatok alapján általában recesszió közeledtét jelzi, a novemberi érték ezt már jóval meghaladja. Az amerikai fogyasztói bizalmi mutató tovább emelkedett novemberben, így elérte az elmúlt két évben látott szűk tartomány csúcsát – nyilatkozta Dana M. Peterson, a Conference Board vezető közgazdásza. Az aktuális helyzet, különösen a munkaerőpiaci helyzet megítélése javult, míg a jövőbeni üzleti feltételekkel kapcsolatban nem változott a fogyasztók megítélése októberhez képest, azonban az előző havinál némileg kevésbé voltak pozitívak a jövőbeli jövedelmeket illetően – tette hozzá. A fogyasztói bizalom novemberben a legjelentősebben a 35 év alatti korcsoportban javult, romlás csak a 35-54 éves korcsoportban volt megfigyelhető. A következő 12 hónapban recesszióra számító fogyasztók aránya a legalacsonyabb szintre csökkent a felmérésben a szempont 2022 júliusi bevezetése óta. Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás generálja a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadát, ezért a közgazdászok nagy figyelmet fordítanak a fogyasztói magatartásra, amikor a tágabb gazdaságot mérik.