2024 november 17

Jelek az űrből: megszakítás nélküli lefedettség földrajzi korlátok nélkül

A műholdas és a földi mobilhálózatok integrálása új bevételi forrást jelent a műholdas, a félvezető- és a távközlési iparágak számára. A Deloitte TMT Predictions tanulmánya szerint 2024-ben már több mint 200 millió olyan okostelefont értékesíthetnek, amelyek képesek összekapcsolódni műholdas szolgáltatással. Mindemellett tovább növekedhetnek a műholdak létesítésére és -indítására fordított kiadások is, amelyekkel a beruházások összértéke már meghaladhatja a 3 milliárd dollárt.

Lehetséges-e megszakítás nélküli lefedettséget biztosítani a mobileszközök számára a Föld bármely pontján? Megvalósítható-e a megszakítás nélküli teljes lefedettség biztosítása világszerte minden földrajzi területen?  Ezekkel a kérdésekkel foglalkoznak egyre nagyobb mértékben a műholdas és mobilhálózat-operátorok, a mobiltelefon-gyártók és a globális szabályozó hatóságok.

„Fontos tudni, hogy a technológia nem versenyez a mobil operátorok földi cellás szolgáltatásaival, hanem korlátozott összeköttetést biztosít azokon a területeken, ahol nincs földi mobil lefedettség. A nagy sebességű, alacsony késleltetésű összeköttetés biztosításában belátható időn belül nem tud versenyezni a földi mobilhálózatokkal. Nemcsak, hogy nem versenyez, de még lehetőséget is kínál a távközlési vállalatoknak arra, hogy partneri együttműködés révén sms- és esetleg hangszolgáltatást nyújtsanak olyan területeken, ahol jelenleg nincs lefedettségük” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A technológia nem újdonság, az okoseszközök közvetlen bevonása azonban igen

A technológia, amellyel telefonról műholdon keresztül is lehet hanghívást kezdeményezni már nem minősül újdonságnak. Az Iridium 1999 óta jelen van a piacon, és mára közel 400 000 kereskedelmi hang- és adatátviteli felhasználónak nyújt szolgáltatást. A készülékek ára viszont rendkívül magas, és egyáltalán nem hasonlíthatók a fogyasztók birtokában lévő okostelefonokhoz. Napjainkra viszont már jelen vannak olyan műholdakat gyártó és használó űrkutatási vállalatok is, amelyek közvetlenül képesek kommunikálni a meglévő okostelefonokkal. Ezek mellett az okostelefon-gyártók is viszonylag kedvező árú chipekkel szerelik fel modelljeiket, képessé téve azokat műholdakkal való kommunikációra.

Az okostelefon-gyártók azt remélik, hogy a műholdas kapcsolat funkció beépítése vonzónak számít majd, és arra ösztönzi a meglévő felhasználókat, hogy új telefonokra váltsanak. Az okostelefonok forgalma ugyanis az utóbbi időben visszaesett; a becslések szerint a 2015 és 2018 közötti évi 1,4-1,5 milliárdról 2023-ra mintegy 1,15 milliárdra csökkent.

Versenyfutás az infrastruktúráért

Az új, műholdakkal támogatott globális távközlési szolgáltatások kiépítéséért jelenleg nagy verseny zajlik. Vészhelyzeti kommunikáció, egyszerű szöveges üzenetek és IoT monitorozási alapszolgáltatások már megjelentek. Az új vészhelyzeti szolgáltatások lehetővé tudnak tenni olyan mentőakciókat, amelyek életeket mentenek autóbalesetek és természeti katasztrófák esetén. Ennek elterjesztéséhez a szolgáltatók pénzügyi erőforrást gyűjtenek, műholdakat indítanak, chipeket fejlesztenek, szabályozási kereteket hoznak létre, valamint megállapodásokat kötnek a mobil operátorokkal.

„A piacot a világszerte jelenleg mintegy 5,6 milliárd mobilelőfizető jelentheti. A műholdas és földi mobilhálózatok integrálása a készülékeikbe segíthet a szolgáltatási hiányosságok pótlásában, és maximalizálhatja a földrajzi és a lakossági lefedettséget. Amennyiben a meglévő előfizetők egy része hajlandó a szokásos havi számláján felül plusz összeget fizetni, a piac meglehetősen erős lehet” – mondta Fodor Ádám, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

A D2D piac szereplői

A D2D (direct-to-device, közvetlenül a készülékre történő adattovábbítás) iparágban számos vállalat tesz jelenleg is erőfeszítéseket a piac fejlesztésére, mindezt eltérő megközelítéssel és technológiával. Egyes szereplők meglévő infrastruktúrákat vesznek igénybe, míg mások sajátot alkalmaznak. Az előrehaladott állapotban lévő kísérletek közül a következő projektek számítanak kiemelkedőnek:

Apple és Globalstar: Az Apple 450 millió dollárt fektetett be a Globalstarba, hogy korszerűsítse földi állomásait, új generációs műholdakat fejlesszen ki, és biztosítsa a LEO (alacsony Föld körüli pályán elhelyezkedő) konstelláció kapacitásának 85%-át, hogy vészhelyzeti kommunikációs szolgáltatásokat nyújtson a legalább iPhone 14 és 15-ös készülékkel rendelkező felhasználóinak. A „műholdas vészhelyzeti SOS” funkció jelenleg 14 országban (740 millió felhasználóval) lehetővé teszi, hogy a szabadban, WiFi vagy mobilszolgáltatás nélkül is kritikus információt osszanak meg a segélyszolgálatokkal. Az Apple továbbá közölte, hogy az AAA-val (Amerikai Autószövetséggel) együttműködve műholdas segélykérési funkciót kínál az amerikai felhasználóknak. Mindkét szolgáltatás ingyenes a telefon vásárlásától számított első két évben.

SpaceX és T-Mobile: A T-Mobile a SpaceX-szel működik együtt, hogy a Starlink LEO műholdkonstellációjuk segítségével amerikai ügyfeleinek szöveges üzenetküldő szolgáltatásokat nyújtson. Céljuk, hogy 2024 végére teljes globális szöveges lefedettséget biztosítsanak. A szolgáltatások lehetővé tételéhez a Starlink második generációs műholdjait használják, amelyek fejlettebb antennákkal rendelkeznek a korábbiaknál. A SpaceX hasonló szolgáltatások jövőbeli nyújtása érdekében a svájci Salt és a One New Zealand távközlési szolgáltatókkal is együttműködik.

Lynk Global: A start-up D2D-szolgáltatások nyújtása céljából műholdkonstelláció építését tervezi. Ugyan jelenleg csak három műholdja van LEO-n, ám céljuk, hogy 2025-ig ezret indítsanak el. A Lynk szerint kiemelkedőek abban, hogy rendszerük bármilyen mobiltelefonnal működhet, anélkül, hogy speciális chipet kellene használniuk. Már több mint 40 országban működnek együtt közvetlenül a mobil operátorokkal. Az első tesztet az óceániai Palau National Communications Corporation nevű távközlési szolgáltatóval valósítják meg.

AST SpaceMobile: A vállalat nemrégiben kezdte el kiépíteni műholdkonstellációját és 2022 végén a valaha volt legnagyobb kereskedelmi antennával telepített műholdat LEO-n. Konstellációjának első indításait jelenleg 2024-re tervezik, mivel megközelítőleg 110 műhold szükséges a megfelelő lefedettséghez. Az AT&T a vezeték nélküli spektrumának egy részét bérbe adja az AST SpaceMobile-nak, hogy megoldja a vállalat többi lefedettségbeli problémáját. Emellett olyan más mobil operátorokkal is együttműködnek, mint a Telefónica, a Vodafone és a Rakuten.

MediaTek és Bullitt: A MediaTek egy GEO (Föld körüli pályán keringő) műholdakkal kompatibilis chipkészletet fejlesztett ki Android eszközökön való használatra. Ezt a Bullitt Satellite Connect platformmal együtt olyan eszközökben alkalmazzák, mint például strapabíró Android okostelefonok, valamint egy önálló kiegészítőben, amely bármilyen Android vagy iOS eszközhöz csatlakoztatható. Mivel a szolgáltatás GEO-alapú műholdakat használ, az üzenetek küldése és fogadása hosszabb időt vesz igénybe, cserébe nem kell az okostelefont műholdak felé irányítani. A díjcsomagok a felhasznált üzenetek számától függően 5-25 dollár/hó között mozognak.

Huawei és China Telecom: A Huawei Mate 50 sorozatú okostelefonjai a kínai BeiDou navigációs műholdrendszeren keresztül képesek szöveges üzeneteket küldeni a segélyszolgálatoknak. Legújabb telefonjuk, a Mate 60 Pro fejlettebb műholdas hívás- és üzenetküldési funkciókkal rendelkezik a GEO-n lévő három Tiantong-1 műholdon keresztül. Kína az elkövetkező években több LEO műholdas szélessávú konstellációt kíván telepíteni, amivel bővítheti D2D-szolgáltatásait.

„A műholdas telefonkapcsolat piacában nagy potenciál rejlik, azonban számos kérdés merül még fel a gazdasági, műszaki és szabályozói oldalon egyaránt. Lesz-e általános kereslet az épülő kapacitásra? Hajlandóak lesznek-e a fogyasztók fizetni a szolgáltatásokért? Melyik megközelítés lesz az uralkodó? Szabályozói oldalon pedig jelenleg még kevés konkrét előírás vonatkozik a piacra. Sok még a kérdés, viszont a versenyfutás egymással már elkezdődött” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.