2025 május 30

Berobbant a kínai pénz Magyarországra – Magyarország az elektromos autók új európai központja?

Magyarország lett Európa befektetési nagyhatalma a kínai tőke szemében. 2024-ben hazánk kapta az Európába érkező kínai működőtőke 31 százalékát, és az elektromos autóipari beruházások 62 százalékát. A BYD és a CATL után újabb óriásprojektek érkezhetnek, miközben a nyugat-európai országok hátrányba kerültek.

Magyarországon a BYD autógyár elsőként építette meg saját üzemét Európában. Forrás: BYD

Magyarország újra a kínai tőke európai kapuja és tarolunk az elektromos autóipari beruházásokban

Tavaly is Magyarországra érkezett az Európába irányuló kínai működőtőke legnagyobb része  – derül ki a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség, a Rhodium Group és a Mercator Institute for China Studies  (MERICS) közös jelentéséből. Az elektromos járművekhez kapcsolódó zöldmezős beruházásokban hazánk súlya különösen látványos. A teljes kínai EV-tőke 62 százaléka érkezett ide – derült ki a meglepően pozitív eredmény a HIPA jelentéséből.

Már második éve vezető szerepet kapott Magyaroszág

A tanulmányból kiderül, hogy Magyarország már második éve őrzi vezető szerepét az Európai Unióba és az Egyesült Királyságba irányuló kínai befektetések fogadásában. A friss adatok szerint hazánk a teljes régiós kínai FDI-állomány 31 százalékát vonzotta 2024-ben, ezzel jócskán megelőzve a hagyományosan domináns nyugat-európai országokat, Németországot, Franciaországot és az Egyesült Királyságot, amelyek együttesen csupán 20 százalékot képviseltek.

A 2025-ös év áttörést is hozott. A kínai befektetések összértéke 10 milliárd euróra nőtt, ami 47 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez az első jelentős emelkedés a 2016-os csúcs óta.

Az elektromos autógyártás középpontjában az ország

A kínai beruházások fókuszában a zöldmezős beruházások tették ki a térségben kezdett projekteket. Az  elektromosjármű-gyártásba érkezett a legtöbb tőke. A jelentés szerint a kínai EV-beruházások 62 százaléka hazánkat célozta meg, ami még a 2023-as 57 százalékos arányt is meghaladta.

A legnagyobb projektek közül négy Magyarországon valósul meg, köztük a BYD szegedi autógyára és a CATL debreceni akkumulátorgyára.

Joó István kormánybiztos és a HIPA vezérigazgatója kiemelte: „A BYD nem csupán első európai autógyárát hozza Magyarországra, hanem kutatás-fejlesztési központját és európai üzleti központját is itt építi ki.”

Ezek a lépések elősegítik, hogy hazánk gazdasága egyre inkább a magas hozzáadott értékű tevékenységek felé mozduljon el.

HIPA projekt a legnagyobb siker már egy évtizede

A 2014 és 2024 közötti időszakban a HIPA 2 200 beruházási projektben működött közre, amelyek összesen 59,2 milliárd euró értékű tőkét hoztak az országba, és csaknem 170 ezer új munkahelyet eredményeztek.

A HIPA hangsúlyozta: Magyarország pozíciója nemcsak földrajzi, hanem gazdasági és szabályozási szempontból is kiemelkedő a kínai tőke számára. A jelentés szerzői szerint ez a trend 2025-ben is folytatódhat, különösen az EV-szektorban és a hozzá kapcsolódó technológiai fejlesztésekben.

Címlapkép forrása: HIPA