Az építőipar megújulásához az egyetemek és a szakma fokozottabb együttműködése is szükséges
Az építőipar megújulásához az ágazat számára mérnökképzést végző egyetemi karok, a kormányzat és az építőipari vállalkozások szorosabb együttműködése is szükséges. Az ÉVOSZ nyolc hazai egyetemmel készít elő koordinált együttműködést az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) támogatásával. Az egyetemek nyitottak az oktatott tananyagok fejlesztésére és a gyakorlati képzés közös megszervezésére – közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) szerdán az MTI-vel.
A mérnökképzés népszerűsítéséről megjegyezték, hogy az építőipar még nehéz piaci körülmények között is biztos állást és szakmai fejlődést ígér a pályaválasztóknak, a végzős építőmérnököknek, az építészeknek és a szakági mérnököknek. Közölték, hogy az ÉVOSZ tagszervezetei aktívan részt akarnak venni egyebek mellett az egyetemi oktatói életpályát fejlesztő programok kialakításában is. Hozzátették, hogy az egyetemek az ÉVOSZ támogatásával és közreműködésével részt vállalnak a középiskolák szaktanári képzésében.
Az egyetemek gyűjtik, elemzik és megosztják a mérnökkibocsátást jellemző statisztikai adatokat, és a jövőben együttműködnek a szakszövetséggel és az ipari partnerekkel a középiskolai pályaorientációs tevékenységekben. Kiemelték, az ÉVOSZ az együttműködés során az ipar által látható és igényelt tapasztalatokat, irányokat jelzi, hogy közösen tudjanak iparági jövőtechnológiai stratégiát kialakítani. Az is fontos, hogy a jövőben az egyetemek és a vállalkozások között közös kutatási témákat határozzanak meg. Részben iparági finanszírozás is szükséges a hatékony technológiák, építési termékek meghatározásához.
„El kell érni, hogy a tanulmányi idő kezdetétől minél több hallgató rendszerességgel kapcsolódjon be a termelői, tervezői és kivitelezői gyakorlati folyamatokba, konkrét projektekhez, vállalkozásokhoz kapcsolódva” – fogalmazott közleményében az ÉVOSZ. Rámutattak: az egyetemi oktatás tovább fejlesztésének keresletorientáltnak kell lennie. Ehhez szükséges a pályakezdő, fiatal mérnökök és munkaadójuk képzést érintő értékelése is. A munkahelyi tapasztalat iránytű a képzés tovább fejlesztéséhez – hangsúlyozta Koji László, az ÉVOSZ elnöke a szakszövetség közleményében.