Az Amazon egyre nagyobb hatást gyakorol a ruházati és cipőipari szegmens felett. A vállalat piaci részesedése 2024-ben közel 13%-ra nőtt, és az eladások meghaladták a 67 milliárd dollárt. Ez több mint kétszerese a Walmart 32 milliárd dolláros ruházati forgalmának. Az Amazon várakozásai szerint 2025-ben az eladások meghaladhatják a 72 milliárd dollárt is. – írta a CNBC.
Az Amazon térnyerése a divatpiacon
Az online értékesítést külön nézve az Amazon forgalma több mint tízszerese a Walmarténak. A vállalat 2018-ban előzte meg a Walmartot az Egyesült Államok legnagyobb ruházati kiskereskedőjeként, amikor eladásai 35 milliárd dollár fölé emelkedtek. Az Amazon 2012-ben kezdte komolyan a divatpiacra lépést, ekkor kezdte csábítani platformjára a Kate Spade és a Vivienne Westwood márkákat is.
Sajátmárkás termékek és növekedés
Az Amazon ruházati szegmense az elmúlt öt évben 40%-os összetett éves növekedési ütemet ért el. 2018-ra olyan márkák, mint a Nike, North Face, Carter’s, Calvin Klein és J. Crew mind keresték a lehetőséget, hogy az Amazonnal működjenek együtt. Ugyanakkor a cég elkezdett erőteljesen fókuszálni saját márkás termékeire is, az Amazon Essentials kollekcióra, amely alapvető ruházati cikkeket kínál, például pólókat, fehérneműket és zoknikat.
„Az Amazon inkább ugyanazt a terméket adja el egymillió alkalommal, mint egymillió különböző terméket. Ez az egyik legnagyobb kihívás a ruházati szegmensben” – mondta Oscar Barbarin, az Amazon eladói tanácsadó ügynökség, a Hawke Media ügyvezető igazgatója. A Wells Fargo becslései szerint az saját márkás ruházati üzletág csupán az összforgalom 1%-át, a ruházati eladások 2,5%-át teszi ki.

Az Amazon márkái és a peres kihívások
Az vállalatsikere abban rejlik, hogy sok harmadik fél márkáját egyetlen piactéren egyesíti, alacsony árakat tart fenn, és a legtöbb visszaküldést ingyen biztosítja. Bár ezek a tényezők vonzzák a vásárlókat és támogatják az Amazon növekedését, a vállalat számára problémákat is jelentenek.
2023-ban az FTC antitröszt-pert indított az Amazon ellen. A hatóság azzal vádolja a céget, hogy bünteti az eladókat, ha ugyanazt a terméket máshol olcsóbban kínálják. Az vállalat szóvivője szerint a cégtámogatást és oktatást nyújt az eladóknak, hogy versenyképes árakat kínálhassanak. Hozzátette, hogy ha az FTC nyer, az versenyellenes és fogyasztóellenes következményekkel járna, mert kénytelenek lennének leállítani azokat a tevékenységeket, amelyek az alacsony árak biztosítását szolgálják.
A visszaküldések különösen gyakoriak a ruházati cikkeknél, mivel a vásárlók gyakran több méretet rendelnek, és visszaküldik a nem megfelelőket. Ez jelentősen csökkenti az eladók jövedelmezőségét, ráadásul a visszaküldött termékek sokszor nem értékesíthetők újra. Sonia Lapinsky, az AlixPartners divatkereskedelmi részlegének vezetője szerint a márkáknak ezt figyelembe kell venniük, amikor az Amazonnal működnek együtt.
Képek Forrásai: Getty Images