2024 november 18

A következő év újabb lendületet hozhat az online kereskedelemben

Piaci szakértők szerint azonban nincs ok aggodalomra, az említett időszakban elért 14 százalékos növekedés mindenképpen pozitív előjel a kilábalás utáni teljesítményre vonatkozóan.

A koronavírus járványt megelőző időszakban a hazai e-kereskedelem éves növekedése 15-20 százalék körül alakult. 2020-ban a mért növekedés 45 százalék körül alakult, egy évvel később további 34 százalékos bővülést láthattunk. Egészen elképesztő számok, amelyek a pandémia hatása nélkül biztosan nem jöhettek volna létre. A piac ma már természetesnek veszi a dinamikus növekedést, de a háborús félelmek, a magas infláció és a bizonytalanság ellehetetlenítette a hasonló ütemű növekedést. A várakozások a teljes 2022-es esztendőre hozzávetőlegesen 12 százalékos bővülést prognosztizálnak.

A GKID és az Árukereső által közölt jelentés arra hívja fel a figyelmet, hogy gazdasági visszaesés és annak réme akár új lendületet adhat a hazai online kiskereskedelmi szektornak. A jelentés továbbá rámutat arra, hogy az online értékesített termékkategóriák között a divatcikkek és ruházat hamarosan beérheti és megelőzheti a jelenleg még éllovasnak számító műszaki termékeket.

Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója szerint a változó gazdasági helyzet most még mind a lakosságot, mind a kereskedőket sokkhatásként éri, ezért a kereslet és a vásárlóerő befagyása természetes jelenség ilyen turbulens időszakban. Elmondta továbbá, hogy az infláció és az energiaárak emelkedése például kezdetben sokakat elriaszthat a nagyobb kiadásoktól, ugyanakkor idővel előre hozott vásárlásokat is generálhat – például az évvégi szezon során –, mivel további drágulástól tartva sokan dönthetnek majd úgy, hogy nem várnak tovább bizonyos beszerzésekkel.

Érdemes kiemelni, hogy kedvezőtlen gazdasági környezetben is képes lehet növekedésre a piac, ha az ajánlatok kellően vonzóak a célközönség számára. Noha ez csupán extrém esetben valósulhatna meg, az online kiskereskedelem a hagyományos bolti értékesítéseket kannibalizálva tudnak nőni. Éppen ezért a 2023-as és 2024-es várakozások kifejezetten optimisták, hiszen a háborús bizonytalanság, a gyenge forintárfolyam és a magas infláció természetes módon fékezi az idei növekedést.

A marketingmenedzserek jellemzően arra számítanak, hogy az idei évben tapasztalt lassulás riadót fúj számukra, illetve felhívja a figyelmet az adatalapú döntéshozatal és a szolgáltatásfejlesztés fontosságára. A hazai piac – a nemzetközi trendeknek megfelelően – egyre koncentráltabbá válik, egyre nagyobb piaci részesedést szereznek a piacvezető szereplők, miközben a tőkével nem rendelkező kisvállalkozások csupán a réspiacokon tudnak eredményesek lenni. Éppen ezért egyesek azon a véleményen vannak, hogy a külföldi piacnyitás a kkv-szektor szereplői számára kínál vonzó lehetőséget. Megfelelő exportterv, tudatos marketing és stabil logisztikai háttér birtokában versenyképessé válhatnak a szomszédos országokban, illetve a közép-kelet-európai régióban.