Régóta terítéken van a svéd autógyártó tőzsdére lépése. Felidézzük a folyamat legfőbb állomásait.

A svéd autógyártó céggel kapcsolatosan, új fejlemények láttak napvilágot. A lehetséges IPO-ról egyenesen a vállalat vezérigazgatója, Hakan Samuelsson nyilatkozott. A 70 éves CEO többek között megemlítette, hogy a Nasdaq Stockholm tőzsdén jegyezhetik be az autógyártót, akár már idén. A cég tőzsdére vitele pedig, egy hosszú folyamat végére tehet pontot.

Amerika után Kína 

Bő egy évtizeddel ezelőtt, a Ford Motors kénytelen volt megválni a Volvo cégtől. A többségi tulajdont egy gyorsan fejlődő kínai vállalat, a Geely szerezte meg. Mindösszesen 1,8 milliárd dollárért. Az elmúlt 11 évben sikerült teljesen új arculatot faragni a svéd autógyártónak. Egyértelműen feljebb pozícionált termékínálattal, és a biztonságra rendkívül sokat fordító járművekkel nyerték el a fogyasztók tetszését. A prémium kategóriába betörő Volvo-nak a tengerentúli SUV piac jelentette a legnagyobb előrelépést. De nem volt ez másképp Kínában sem. 

A szép fejlődés ellenére a teljes merge a Geely és a Volvo között elmaradt. Erről épp idén februárban számoltak be, hogy hosszabb távon egy lazább együttműködés keretein belül folytathatják a közös munkát. A tőzsdére lépésről egyébként már hosszú ideje szó van. 2018-ban már pontos számokról is hallhattunk. Akkor 30 milliárd dollár értékű részvény kibocsátásról beszéltek a svédeknél. 

Hogyan tovább? 

A Volvo az IPO-jával, megkönnyíthetné az elektrifikációs átalakulását. Az elektromos autók (EV) térnyerésében fel kell venniük a versenyt. Ez nem utolsó szempont az emissziós kvóták terén sem. Egy prémium gyártó belsőégésű motorral szerelt járművet, egyelőre könnyebben tud értékesíteni. A Volvo egyébként a viharvert 2020-as esztendőben nagyjából 660 ezer autót tudott eladni. Ez nem mondható egy jó adatnak, látva a konkurens Audi (1,7 millió), a BMW és a Mercedes (2-2 millió) eladásait. 

Jól indult az év, de február óta esésben a Geely – www.investing.com

A hírre nem reagáltak túl jól a Geely részvényei. A cég papírjai egyébként is, hetek óta a mozgóátlagaik alatt teljesítenek. Ami a 2021-es évet illeti, közel 33%-os esésről beszélhetünk az esetükben. A kínai vállalat egyébként, a Polestar-t közösen birtokolja a Volvo-val. Az esetükben szintén érdemes megjegyezni, hogy a magas innováción alapuló EV gyártó szintén a tőzsdére lépést fontolgatja. Habár ez a sok IPO bővítheti a leányvállalatok mozgásterét, addig ez a Geely-t rosszul érintheti.