2024 november 19

Óriási bírságot kapott a Google

A Google hamarosan megváltoztathatja a globális hirdetési gyakorlatát, miután óriási bírságot kapott Európában. Egészen pontosan a francia versenyhivatal minősítette a platform hirdetéseit versenyellenesnek, így jött képbe a büntetés. A bírság értelmében, 220 millió eurót, azaz mintegy 267 millió dollárt köteles befizetni kártérítés gyanánt. Ez a hír baljós előjeleket tartogathat a gigantikus tech cégeknek, akik szinte verseny nélkül vannak jelen a piacon. 

A francia helyzet 

Hétfőn látott napvilágot a hivatalos közlemény, amelyben a bírság szerepelt, majd ezt a Google hivatalosan el is fogadta. A francia versenyhivatal tájékoztatása szerint, a cég tisztességtelenül irányította a hirdetni kívánó vállalkozásokat a saját szolgáltatásaihoz. Ezzel a rendszerrel pedig, diszkriminálta a versenyt, így szinte egyeduralkodóvá vált a piacon. Amellett, hogy a Google elvállalta a bírság megtérítését, ezen üzleti gyakorlattal is fel kell hagynia. 

A vizsgálat megállapította, hogy a Google előnyben részítette a DFP szerverét, amelyen weboldalakhoz tartozó, hirdetési felületeket kínáltak. Ezen felül az SSP AdX listázási platformot is aggályosnak tartották, ahol közvetlen a promóciós felületeket kínálók és a hirdetők találhattak egymásra. Mivel a Google egyik legfőbb bevételi forrása a hirdetésekből származik, így óriási szó, hogy azonnal el is fogadták a franciák rosszallását.  

Mit vetít előre mindez? 

Az ügy még 2019-ben kezdődött, akkor a News Corp., a francia Le Figaro kiadó, valamint a belga Rossel sajtócsoport nyújtott be keresetet. A hirdetési felületek kisajátítása leginkább a különböző médiumokat sújtotta. A franciaországi versenyhivatal elnöke, Isabelle da Silva úgy véli, hogy az eset precedenst teremthet. Szerinte a Google a jelenlegi gyakorlattal nem csak megőrizte versenyelőnyét, de még növelni is tudta azt. 

Egyelőre jól teljesít idén a Google, de néhány hete oldalazik az árfolyam – www.investing.com

A fejlemény rossz ómen lehet a tech óriásoknak. Habár a Google gyorsan reagált a fejleményekre, de egyelőre csak 2022 első negyedévétől tervezi megváltoztatni a gyakorlatát. A tőzsdenyitás előtti, pre-market kereskedés során, enyhe esésbe kezdtek a részvények. Egyébként a tech cégek szigorúbb szabályozása régóta napirenden van az EU-ban, így a mostani eset dominóként hathat a piacra. A Google mellett a leggyakrabban monopol helyzetben lévők közé tartozik az Amazon, a Facebook és a Microsoft is, melyeket már vizsgálnak az Egyesült Királyságban.