Az Apple részvényei a héten több mint 8%-ot estek, mintegy 200 milliárd dollárnyi értéket veszítettek, és a Dow és a Nasdaq indexeket is magukkal rántották. Az iPhone-gyártó most már hivatalosan is medvepiacon van a többi technológiai óriás mellett.

Az Apple a részvénypiacok rossz hetében esett, amelyek szinte minden iparág részvényeit eladják a Fed kamatemelésétől, a fogyasztói bizalom gyengülésétől, az infláció emelkedésétől és a globális ellátási lánc kihívásaitól való félelem miatt. A Nasdaq Composite a héten eddig több mint 7%-ot esett, és hathetes veszteségsorozat előtt áll. Az Apple-nek némi ellátási láncbeli kihívással kell szembenéznie, de az üzleti kilátások ezen a héten nem változtak jelentősen.

A vállalatra jellemzően úgy tekintettek, mint egy “biztonságos” helyre, ahol a befektetők parkolhatják a pénzüket. Az, hogy minden mással együtt eladják, rossz jel a többi részvény számára, és a befektetői bizalom romlásának jele. Jeff DeGraff, a Renaissance Macro Research munkatársa csütörtökön a azt mondta, hogy medvepiacon nincs hová elbújni – és ebbe az Apple is beletartozik. “Feltételezésünk szerint az AAPL eladása folytatódni fog, nem azért, mert bármit is tudunk az idei negyedéves iPhone-szállításokról vagy a szolgáltatásokból származó bevételekről, hanem mert úgy gondoljuk, hogy ha a befektetők egyszer elkezdik eladni a legjobb neveket, akkor ritkán végeznek egy nap alatt” – mondta csütörtökön Nick Colas, a Datatrek társalapítója.

Ez a tendencia figyelemre méltó fordulatot jelent tavaly novemberhez képest, amikor a növekedési súlyú technológiai részvények zuhanni kezdtek, és az Apple gyakran vonzotta azokat a befektetőket, akik alacsonyabb kockázatú fogadást kerestek a technológiában. Az Apple még mindig bőséges pénzforgalommal rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy elviselje a lassulást és nyereséget juttasson a részvényeseknek. A vállalat a márciusi negyedévben 28 milliárd dollár működési cash flow-t generált 97,3 milliárd dolláros összértékesítés mellett. Közölte, hogy a negyedév során 27 milliárd dollárt költött saját részvényeinek visszavásárlására és osztalékfizetésre.

A gyengülő fogyasztói bizalom pedig nem kezdett el ártani az iPhone-eladásoknak – sőt, a márciusi negyedévben a vállalat minden egyes üzletága növekedett, kivéve az iPadeket, amiért az Apple a chiphiányt okolta. Amikor Tim Cook vezérigazgatót a makrogazdasági feltételek és az infláció üzletmenetre gyakorolt hatásairól kérdezték a múlt havi eredménybeszámolóban, azt mondta, hogy a vállalat nagyobb problémája az, hogy elegendő iPhone-t és Mac-et gyártanak a globális kereslet kielégítésére – nem pedig a kereslet lassulása. “Jelenleg a fő hangsúlyunk, őszintén szólva, a kínálati oldalon van” – mondta Cook.

De még ha az Apple kezdené is érezni a romló makrogazdasági feltételek hatását, akkor is ritka vállalatról van szó, amely világszerte ismert márkával, prémium haszonkulccsal, a legfontosabb bevásárlóközpontokban lévő üzletekkel, valamint a világ minden táján a tehetős fogyasztók számára vonzó kapcsolódó termékek és szolgáltatások gyűjteményével rendelkezik. Ráadásul, ha a növekedés lelassul, az Apple továbbra is hatalmas nyereséget és forgalmat fog termelni – még akkor is, ha már nem a világ legértékesebb vállalata.

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/05/12/why-its-bad-news-for-the-entire-market-when-apple-has-a-big-drop.html