Az Unilever csütörtökön borzalmasan értékelte a fogyasztói hangulatot Európában és Kínában, két kulcsfontosságú piacán, de emelte az egész évre vonatkozó értékesítési előrejelzését, miközben a növekvő költségek ellensúlyozására emelte az árakat.

A fogyasztási cikkek iparágának többi részéhez hasonlóan az Unilever árréseit is megszorongatták az ukrajnai háború kezdete óta, amely felhajtotta az energia és a kulcsfontosságú összetevők költségeit. Ennek következtében a vállalat erőteljesen emelte az árakat. “Meglepődtünk, hogy milyen jól tartották magukat a volumenek, [tekintettel] az áremelések mértékére, amelyeket kénytelenek voltunk végrehajtani” – mondta Alan Jope vezérigazgató az eredmények közzététele után. “Ez a márkáink és a kivitelezésünk erejét bizonyítja.”

A vásárlók világszerte 12,5%-kal fizettek többet az Unilever termékeiért a negyedévben – ez rekord mértékű áremelkedés a vállalat számára -, miközben az értékesítési volumen 1,6%-kal csökkent. A vállalat a harmadik negyedévben a vártnál jobb forgalomnövekedésről számolt be. A részvények mintegy 1%-kal emelkedtek a reggeli kereskedésben. “A fogyasztói hangulat Európában minden idők legalacsonyabb szintjén van” – mondta Graeme Pitkethly pénzügyi igazgató újságíróknak, figyelmeztetve az európai “események összefolyásától” való félelemre, mivel az energiaárak és az infláció emelkedik, a fogyasztók megtakarításai pedig csökkennek. “Mind a prémium, mind az értékesebb piaci szegmensek valójában elég gyorsan, azonos ütemben növekednek” – mondta Pitkethly az újságíróknak.

Az infláció és az egyes országokban beígért megszorítások azonban olyan megélhetési válságot idéztek elő, amely egyeseket az olcsóbb alternatív termékek, például a kiskereskedők által gyártott sajátmárkás termékek felé terel. “Az európai fogyasztóink alapvető szükségletei nagyobb részt foglalnak el a pénztárcájukból – olyan dolgok, mint a közüzemi szolgáltatások, a közlekedés és az élelmiszer -, és inkább a diszkrecionális, nem élelmiszer jellegű cikkekből való leépítésre kerül sor.” – mondta. Kínában, az Unilever harmadik legnagyobb piacán, ahol megduplázódott a Covid-19 zárlat, az eladások 1%-kal nőttek. “A kínai szám, 1%, valójában versenyképes teljesítmény volt egy olyan kínai piacon, amely még mindig eléggé visszafogott a folyamatos kínai zárlatok miatt” – mondta Pitkethly, hozzátéve, hogy a bizalom Kínában alacsonyabb a történelmi normákhoz képest, és az Unilever nem tudott annyira árat emelni az országban.

Az Unilever közölte, hogy most arra számít, hogy a 2022-es teljes évre 8% feletti lesz az értékesítés alapszintű növekedése. Júliusban a vállalat azt mondta, hogy várhatóan felülmúlja a korábbi 4,5-6,5%-os előrejelzését. “Ahogy a szélesebb iparág más neveinél is látjuk, az áremelés és a volumenek szinten tartása kezd mamut kihívássá válni” – mondta Matt Britzman, a Hargreaves Lansdown részvényelemzője. “Az 1,6%-os volumencsökkenés a harmadik negyedévben nem is olyan rossz.”

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/10/27/unilever-raises-guidance-as-price-hikes-boost-sales.html