2024 április 25

Negatív rekord a Nissan-tól

A világhírű japán autógyártó, a keddi nap folyamán tette közzé a 2020-ra vonatkozó pénzügyi beszámolóját. Ennek alapján a vállalat 151 milliárd japán jen veszteséget könyvelhetett el. A japán cégnek, sorozatban másodszor sikerült nyereség nélkül zárnia egy adott fiskális évet. A befektetőknek azonban nem csak ez váltotta ki a nemtetszését. 

A tavalyi év senkinek sem volt egyszerű 

2020-ban minden autóipari vállalat megküzdött a koronavírussal. Számos cég pedig, kénytelen volt átmenetileg leállítani a gyártósorait. Ez alól a Nissan sem alkotott kivételt. A tavalyi év nagyrészét meghatározta a pandémia következtében bezuhanó kereslet. Mivel a cég fiskális évét márciusig datálja, így az esztendő végét azonban már a globális félvezetőhiány is befolyásolta. Összességében a két tényező együtt okozhatta az elképesztő bevételkiesést. 

2021 már más lehet? 

Noha a kereslet szépen lassan a helyére billen, addig a chip-hiány beláthatatlan hosszúságú lehet. A Nissan szempontjából legfontosabb piacokon, mint Kínában és az USA-ban jelentősen növekedett idén az autóik iránti kereslet. A félvezetők beszállításának akadozása miatt azonban, sokszor le kellett állítaniuk a gyártást január óta. Idővel átállt a cég arra, hogy nagyobb volumenben csak a legnépszerűbb járműveiket gyártják le. Próbáltak faragni az autókba szerelt elektronikán is, így kevesebb chip felhasználásával készülhetnek a személygépkocsik. A kérdés az, hogy a jelenlegi gyártási körülményeket meddig lehet fenntartani, minőségvesztés nélkül. 

Azonban a befektetők számára igazán sokkoló hír csak ezután következett. A Nissan jelenlegi vezérigazgatója, Makoto Uchida becslései szerint 500.000 autóval kevesebbet tudnak idén legyártani, mint tervezték. A miheztartás végett fontos megemlíteni, hogy évente körülbelül 4 és 5 millió darabszámot tudtak eddig értékesíteni. A kieséssel kapcsolatos kalkuláció több, mint drasztikus. 

Legutóbb tavaly júliusban esett ekkorát a Nissan, mint most – www.investing.com

Ezen prognosztizált becsléseket, már a részvények is megérezték. A hírek hatására valamivel több, mint 10%-os esést mutattak be a Nissan papírjai. A cég legutóbb tavaly július végén produkált hasonlóan rossz teljesítményt. Most azonban már a Bollinger-szalag alsó határa sem bizonyult kellő ellenállásnak, egyelőre. Nagy kérdés, hogy innen idén még lesz-e visszaút a cég és a részvények számára. Ezügyben a félvezetőhiány és a kereslet stabilizáció alakulása dönthet.