2024 március 28

Foci EB: a legértékesebb keretek és a szponzorok kapcsolata a tőzsdével

1. rész

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy egész Európa futball lázban ég. Csak a teljesség végett, idén 24 csapatos a kontinensviadal mezőnye, amelyből az öt legértékesebb válogatottat, és a hozzájuk kapcsolódó szponzorokat keressük most. Amit elöljáróban érdemes tudni a piaci értékek mozgatórúgóiról, hogy azok nagyjából az alábbiakból tevődnek össze: életkor; forma; pályafutás; szerződések hossza; szponzorációs potenciál. Ez utóbbi pedig különös jelentőséggel bírhat, pláne a tőzsde szempontjából. 

1. Anglia – 1,27 milliárd euró 

Idén Anglia kerete a legértékesebb a mezőnyben. Ami az átlagéletkort illeti, a 24 csapat közül a második legfiatalabb a játékosok átlagéletkora, a maguk 25,2 évével. A keret zöme hazai környezetben játszik, tehát az angol Premier League-ben edződnek hétről hétre, amely a világ egyik legerősebb bajnoksága. 

Sikeres szereplésre törekednek, mivel a döntőt hazai közönség előtt játszhatnák. A csoportkörben azonban hiányzott az átütő erő a támadójátékból. Ellenben a védelmük egyszer sem kapitulált a három meccs alatt, de a szövetségi kapitány is csak a jövő évi világbajnoksághoz fűz nagyobb reményeket. A fő szponzoruk a Nike, így érdemes a sportszergyártó teljesítményét is górcső alá venni, az angolok sikerének esetén. 

2. Franciaország – 1,03 milliárd euró

A regnáló világbajnokok kerete rendkívül erős, számos szakértő szerint a világ legerősebbje. A második hely oka csak az lehet, hogy a gallok átlagéletkora jóval magasabb, ugyanis több generáció harmóniája alkotja a csapategységet. Ezt bizonyítja, hogy náluk csak 7 ország válogatottjának magasabb az átlagéletkora. Egyéni szinten kimagasló kvalitásokkal rendelkeznek a játékosok, a csapat pedig klasszikus értelemben vett sztároktól hemzseg. Elég csak olyan húzónevekre gondolni, mint Raphael Varane, Paul Pogba, Antoine Griezmann, és Kylian Mbappé. Ezen játékosok óriási hirdetési potenciállal rendelkeznek, így olyan szponzorok vannak mögöttük, mint a Nike, a Puma, a Gillette vagy a Pepsi. 

A VB győzelemkor szintén a Nike volt a fő szponzora a csapatnak, amelynek árfolyama így reagált a tündöklő szereplésre – www.investing.com

3. Németország – 936,5 millió euró 

A német válogatott jelenlegi szövetségi kapitánya, Joachim Löw a torna végén távozik a kispadról. Ennek oka az elmúlt időszak felemás formája (2014-ben még VB győzelem, 2018-ban már csoportkörből való kiesés) volt. Utolsó dobására készül az edző, akinek nincs könnyű dolga. Az egykori aranygeneráció már a múlté, és most a fiatalokat kellene integrálni. Ezzel erősen gondban volt az edző, így olyan veteránokat reaktivált, mint Thomas Müller és Mats Hummels, akik elmúltak már 30 évesek. A keret átlagéletkora 27,5 év, amely ilyen tekintetben a középmezőnybe sorolja a német csapatot. A csapat gerincét otthon játszó játékosok adják. 

Hiába volt a mezbeszállítója a világbajnok németeknek az Adidas, akkoriban az oroszországi feszültség miatt csökkentették a várható bevételüket, így bezuhant az árfolyam – www.investing.com

4. Spanyolország – 915 millió euró

Spanyolország egykori csillagai egytől egyik visszavonultak már. Az ország nemzeti válogatottja 2008 és 2012 között dominálta le a világot, amely uralom után generáció váltáson esett át a keret. Utánpótlás szinten mindig sikerül egy két címet szerezniük, de a felnőttkarrierjük során már nem ez jellemző. Ennek oka első sorban az, hogy a hazai bajnokságuk nagyon “orrnehéz”, néhány kiemelkedő csapaton kívül, a többi akadémia nem képes magas minőségű játékosok kinevelésére. A nagy csapatok azonban előszeretettel építenek immár légiósokra, így sok feltörekvő tehetség csak kevés játéklehetőséghez jut. Ez a válogatott játékán is megérződik, azonban a magas piaci érték annak is szól, hogy mindössze 4 válogatott keretében alacsonyabb az átlagéletkor. 

Az Adidas volt a spanyol válogatott beszállítója a sikerek időszakában, amelynek hatására így reagált akkor az árfolyam – www.investing.com

5. Portugália – 827,5 millió euró

A magyar válogatott pechjét mutatja, hogy az öt legértékesebb válogatott közül, hármat is megkapott csoportellenfelének. A portugál játékosok utánpótlás szinten rendszerint sikereket érnek el, és az európai futball elit is előszeretettel válogat közülük. A tornára címvédőként érkező válogatott zömét légiósok adják, akik a világ legerősebb bajnokságaiban nyújtanak meghatározó szerepet. 

Az átlagéletkoruk még a franciáknál is magasabb, ennek pedig az oka, hogy az előző siker generációra is építenek. Így lehet még mindig húzóember Crisitano Ronaldo, akinek a befolyását mutatja a Coca-Cola pakolgatós incidense is. A legnagyobb szponzorai közé a Nike, a Tag Heuer és a Herbalife tartozik, amelyeknek köszönhetően a játékos 44 millió dolláros éves bevételeinek a 40%-át adják. 

Jól mutatja az ötszörös aranylabdás hatását a Herbalife grafikonja, amely a 2013-as szerződéskötéskor és a 2018-as hosszabbításkor is szép emelkedést produkált – www.investing.com