Egyre aggasztóbb a kínai gazdaság helyzete, a hétvégén nyilvánosságra hozott adatok alapján egyértelműen lassul a gazdaság. Tegnap nagy meglepetésre lazított a monetáris politikai feltételein a kínai jegybank, a gazdasági helyzet számos, az országban aktívan tevékenykedő amerikai nagy vállalat számára okozhat fejtörést.

Úgy tűnik egyre nagyobb bajban van a kínai gazdaság, a hétvégén nyilvánosságra hozott adatok alapján egyértelműen lassul a gazdaság. A kínai gazdaság az előzetesen vártnál csak kisebb mértékben tudott talpra állni a koronavírus következtében újonnan bevezetett lezárások és az ingatlanpiac megingása miatti fékezésből. Tegnap nagy meglepetésre lazított a monetáris politikai feltételein a kínai jegybank, a PBOC hétfőn a középlejáratú likviditási hiteleinek (MLF) keretében nyújtott, egyéves futamidejű hitelek kamatát 10 bázisponttal, 2.75 százalékra mérsékelte, míg a hétnapos fordított repoműveletek kamatát 2.10 százalékról, 2 százalékra csökkentette.

A gazdasági helyzet számos, olyan az országban aktívan tevékenykedő amerikai nagyvállalat számára okozhat fejtörést, mint például a Tesla vagy a 3M.

Lassul a kínai gazdaság

Friss adatok szerint az ipari termelés növekedése éves szinten júliusban 3.8 százalékon alakult, a közgazdászok előzetesen 4.3 százalékos növekedést prognosztizáltak. A fogyasztói kiadások júliusban éves szinten mindössze 2.7 százalékkal nőttek, az elemzők előzetesen 4.9 százalékos gyarapodásra számítottak. A munkanélküliségi ráta 5.4 százalékon alakult.

A jegybank a monetáris lazítás mellett arról is döntött hétfőn, hogy további 400 milliárd jüan (60 milliárd dollár) plusz forrást biztosít hitelezésre, hogy ezzel is élénkítse a gazdaságot, amelynek a teljesítménynövekedése a második negyedévben 0.4 százalékra lassult éves összevetésben az első negyedévi 4.8 százalékos bővülés után.

(www.shutterstock.com)

A fogyasztói kiadások csökkenése az autógyártóknak okozhat komoly fejtörést, Kína a világ legnagyobb piaca. A Tesla árbevételének durván 26 százaléka az országon belüli értékesítésből származott 2021-ben, míg a General Motors bevételének körülbelül 11 százalékát adták ki a kínai fogyasztók tavaly. A Tesla jóval nagyobb mértékben függ a kínai piactól, mint a többi amerikai autógyártó, azonban jelenleg még a kínai piacon a legnagyobb a kereslet az elektromos autók iránt. Korábbi cikkünkben is foglalkoztunk vele, hogy a Tesla sanghaji gyártóüzemét is ideiglenesen le kellett állítani a koronavírus megfékezésének érdekében bevezetett korlátozások következtében. Jelenleg még azonban a nehézségek ellenére is jól termel a gyártóüzem, nemrégiben elhagyta a sanghaji gyárat az 1 milliomodik Tesla.

(www.shutterstock.com)

Az ipari termelés növekedési ütemének lassulása olyan amerikai nagyvállalatokat érinthet súlyosan a jövőben, mint például a Cognex, az Emerson Electric, a 3M, vagy a Illinois Tool Works. Ezen vállalatok árbevételének 10-20 százalékát Kína teszi ki. Az Aptiv és a Caterpillar árbevételének 20-30 százaléka Ázsiából érkezik.

(www.marketwatch.com)

Az érintett vállalatok teljesítményét vélhetően kifejezetten negatívan érintené, ha a kínai gazdaság helyzete még rosszabbra fordulna az elkövetkező időszakban.

Borítókép forrása: www.shutterstock.com