2024 április 19

Akadoznak az ellátási láncok Kínában, a téli olimpiára is hatással lehet a járvány

A meghosszabbított holdújévi ünnep előtt Kínában a légi fuvardíjak megugrottak, és egyes szállítmányozócégek felfüggesztették szolgáltatásaikat, ismét a túlterhelt ellátási láncokra helyezve a reflektorfényt. Ez ráadásul éppen akkor következett be, amikor Kína halad előre nulla-Covid stratégiájával – ami azt jelenti, hogy a fertőzések közelmúltbeli megugrása az ország legnagyobb kikötői csomópontjaiban és nagyvárosaiban lezárásokhoz és korlátozásokhoz vezetett.

„Bár a kikötők még mindig nyitva vannak, a jelenlegi korlátozások – például a kötelező karantén és a tesztelés – továbbra is lassítják a szállítást és késéseket okoznak” – mondta Atul Vashistha, a Supply Wisdom ellátási lánc tanácsadó cég alapítója és elnöke a CNBC-nek. Kína legfontosabb célja jelenleg az, hogy korlátozza a Covid-fertőzések terjedését a következő havi téli olimpia és a közelgő holdújév előtt – tette hozzá.

A kulcsfontosságú kikötővárosokban, Sencsenben, Tiencsinben és Ningboban, valamint Hszian ipari központjában jelentettek olyan eseteket, amelyek bezárásokat és más korlátokat idéztek elő. Más városokban, például Dalianban és Anyangban is jelentettek fertőzéseket.

Peking január 15-én jelentette az első lokálisan terjedő omikron fertőzést. Vasárnap, kevesebb mint két héttel a téli olimpia előtt a pekingi hatóságok új korlátozásokat vezettek be a közelmúltban kitört járvány megfékezésére, miután egy nappal korábban Pekingben kilenc helyi fertőzést találtak.

A decemberi ningbói járvány szintén akadályokat idézett elő, és megzavarta a forgalmat a világ harmadik legforgalmasabb kikötőjében, Ningbo-Zhoushanban. A műveletek azóta nagyrészt újraindultak, de a szállítmányokat Sanghajba – a világ legforgalmasabb kikötőjébe – terelték át, ami ott is torlódásokat és késéseket okozott – mondta Judah Levine, a Freightos Group fuvarfoglalási platform kutatási vezetője a CNBC-nek.

Az ellátási lánc technológiai cége, a Project44 azt mondta, hogy a ningboi kikötőből Sanghajba való áttérés „egyes szállítmányozókra visszafelé sült el”, mivel a sanghaji torlódások nőttek. Ennek eredményeként Sanghajban éves viszonylatban 86%-os növekedés volt tapasztalható az üresjáratok számában.

Múlt héten a CNBC-nek küldött e-mailben Levine a Freightostól azt mondta, hogy minden szem Kínára, és a szigorú járványvédelmi intézkedések logisztikára gyakorolt ​​hatásaira szegeződik. „Lépéseket tettek annak érdekében, hogy megállítsák a több helyen észlelt pozitív esetek terjedését, köztük Pekingben, Sencsenben, Tiencsinben, Dalianban és sok más helyen” – mondta január 19-én.

Emelkedő légi fuvardíjak

Levine szerint a tengeri szállítás azonnali kamatai 4%-kal emelkedtek az Ázsia és az Egyesült Államok nyugati partja közötti útvonalon, de valószínűleg nem fognak tovább emelkedni, mivel a holdújévi ünnep közeledtével a gyártás szünetel, és a gyárak bezárnak. A légi teheráru árak azonban továbbra is magasak – tette hozzá.

„Mivel még mindig van elég idő ahhoz, hogy légi úton szállítsák a rakományt, az ünnepek előtti rohanás, valamint a járvány miatti korlátozott kapacitás felfelé tolja a légi áruszállítási árakat” – mondta, hozzátéve, hogy a Freightos Air Index szerint a Kína és Észak-Európa közötti árfolyam 9,59 dollár volt kilogrammonként január közepén, ami több mint 50%-kal több, mint a január eleji 6 dollár/kg alatti ár.

A holdújév Kína legnagyobb ünnepe, és hagyományosan emberek százmilliói utaznak vissza szülővárosukba abból a városból, ahol dolgoznak. Vashistha szerint néhány nagy szállítmányozó cég, mint például az Ocean Network Express és a Hapag-Lloyd, még a tavalyinál korábban felfüggesztette szolgáltatásait és működését. Ez megfeszíti az amúgy is törékeny ellátási láncokat – mondta.

Ez a legújabb sokk rosszkor jött a globális ellátási láncok számára. Már az omikron változattal kombinált karácsonyi időszak miatt is voltak bonyodalmak, de a kínai kikötői problémák új szintre emelik ezeket.

Paul Gruenwald, az S&P vezető közgazdásza szerint a szállítási költségek az elmúlt néhány hónapban csökkentek, ahogy az ellátási lánc lemaradása mérséklődött, de a Covid közelmúltbeli megugrása és az esetleges kikötőbezárások árnyékot vetnek minden eddigi előrelépésre. „Azt mondanám, hogy ez le fogja lassítani az elmúlt pár hónapban tapasztalt javulást” – mondta csütörtökön a CNBC „Squawk Box Asia” című műsorában.

A kínai zero-Covid hatása a téli olimpiára

Kína zéró toleranciája a Coviddal szemben nagy hatással lesz a globális ellátási láncokra – mondta John Ferguson, az Economist Impact elemzőközpont globalizációs, kereskedelmi és pénzügyi gyakorlati vezetője.

„Kína zéró Covid-stratégiája kulcsfontosságú, mivel a további járványok is bezárásokat vagy elzárásokat eredményeznek a kulcsfontosságú területeken” – mondta a CNBC-nek. „Tekintettel arra, hogy Kínában közeleg a téli olimpia, valamint fontos politikai események lesznek az év későbbi szakaszában, nem valószínű, hogy Kína feladja Covid-stratégiáját 2022-ben.”

Az egyik fontos pont az, hogy sok vállalat már felkészült a stresszes ellátási láncok forgatókönyveire, és már most előre tervez – mondta. Ennek ellenére nem lesz semmi olyan egyszerű. „Bár a globális vállalatok gyorsabbá váltak ebben a válságban, mégis számítanunk kell némi késedelemre az ellátási lánc legutóbbi feszültsége miatt” – tette hozzá.

Vashistha így foglalta össze a dolgot: „Összekapcsolva a leállásokat a Covid okozta kikötői lemaradások növekedésével, a kínai zéró tolerancia politikával és a csökkentett légiközlekedési kapacitással, a probléma még egyértelműbbé válik: a szállítmány folyamatosan növekszik, de nincs mód a változásra, illetve mozgástér sem maradt.”

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/01/24/china-zero-covid-lockdowns-cny-holiday-impact-supply-chains-ports.html