Elemzők szerint Európa gyengébb légitársaságait fokozott csődveszély fenyegetheti az idei tél során.

A gyengébb lábakon álló európai légitársaságok számára jelentősen megnövekedhet a csődveszély, miután a szárnyaló inflációs környezetben a segítség más szektorok felé irányul.

A koronavírus kirobbanásakor is fokozódtak a félelmek, hogy számos légitársaság csődöt jelenthet, ekkor azonban a nagyösszegű gazdasági mentőcsomagokból jelentős segítséget kapott a szektor, így alig néhány kisebb légitársaság ment csak csődbe. Jelenleg azonban a magas üzemanyag és munkaerőköltségek közepette, valamint a szezonális visszaesés miatt komoly nyomással kell szembe néznie a légitársaságoknak az ősz, és különösen a közelgő tél során. A kormányok fő célja az elszabaduló energiaárak okozta háztartásokra nehezedő nyomás enyhítése, ezt követően várhatóan már nem jut forrás a szektor megsegítésére.

A Bloomberg beszámolója szerint és a közép és a kelet-európai kisebb fuvarozók lesznek a legsebezhetőbbek, a csődveszély az esetükben jelentősen megnőhet. Ezzel szemben fontos különbség a koronavírus válság alatt látott helyzethez, hogy Európa hat legnagyobb légitársasága elhanyagolható csődkockázattal szembesül. A legnagyobb veszélyben az albán, a bolgár, cseh, ciprusi, fehérorosz, grúziai, moldovai és román légitársaságok lehetnek.

A Sanford C. Bernstein. elemzői szerint a helyzet különösen kedvezhet a Ryanairnek és a Wizzairnek. A két légitársaság vélhetően gyorsan át tudná venni a csődbe ment szereplők helyét a „megüresedett” piacokon.

(www.shutterstock.com)

Forrás: Bloomberg, borítókép forrása: Shutterstock