Igen, ismét, újra, megint arról pletykálnak a világ technológiai és tőzsdei újságírói, hogy a 2014 óta futó tervezés 2021 és 2024 között egy termékbemutatót eredményez.

2020-ban igen sok meglepetésnek lehettünk tanúi a világ minden területén. Tavasszal a koronavírus tőzsdén okozott pánikja miatt sokan arról cikkeztek, hogy az Apple idén elhalaszthatja az iPhone bemutatását, vagy ha be is mutatják, akkor nagyon gyenge eladásokkal kell majd számolni. Az Apple pletykák szárazak és unalmasak voltak, míg az árfolyam szenvedett pár héten keresztül.

A nyáron bár termék bemutatóra nem került sor, a részvény a technológiai szektor szárnyalása miatt minden korábbi szintet megdöntött és mindenki vételre ajánlotta a céget. Ekkor már az Apple egy igazi value cégnek számított, annak ellenére, hogy a teljesítménye messze megelőzte az “old economy” szegmensbe tartozó value papírok teljesítményét. (Az Apple évek óta a kereskedési napok legtöbbikén a legnagyobb forgalmú papír az amerikai tőzsdéken.)

A tavaszi várakozásokkal ellentétben az Apple ritkán izgalmas évszakot hozott nekünk olyan különleges termékekkel, amikre csak az utolsó hetekben kezdtek számítani az elemzők. Az iPhone 12 termékcsalád várakozáson felüli eladásokat hozott, míg az új M1-es chip-el szerelt MacBook család is meglepően szép teljesítményt ért el és jelenleg januári szállítással adják a gépeket. Az Intel-el való szakítást már lehetett sejteni, ugyanis az iPhone és iPad termékek saját fejlesztésű processzorai alacsony fogyasztás mellett tudtak nagyon erős teljesítményt felmutatni, de senki sem számított olyan áttörésre, mint amit az Apple idén bemutatott.

Az ilyen pozitív hírek világában gyakran előfordul, hogy az emberek elkezdenek olyan dolgokat vizionálni, melyeknek a bekövetkezési esélye alacsony, azonban a hozamokban nagy segítségre lehet. Az Apple Car gondolata nem csak egy fanatikus elgondolás, hanem pénzügyileg is lenne benne ráció. Az autóipar egy évi 2 trilliárd dolláros piac, ami az Apple évi 300 milliárd dolláros árbevétele mellett igen méretes szám. Ha az Apple képes lenne a teljes piac alig 5 százalékát meghódítani, azzal 30 százalékban tudnák növelni bevételeiket.

Persze fontos végig gondolni, hogy az Apple egy nagyon magas ár és minőség kategóriába sorolja jelenlegi számítástechnikai eszközeit, így jó kérdés, hogy autóipar mely szegmensében lenne létjogosultsága. Az autógyártás egyik hátránya, hogy sokkal kisebb profit marzzsal lehet számolni, mint a telefonok esetén. Sokan a Tesla egyik legnagyobb riválisát látják benne, sőt a 2010-es évtized közepén még a Tesla esetleges akvizíciójáról pletykáltak. A Tesla sikerét egy felső árkategóriájú autó alapozta meg, azonban az akkori újdonságnak számító elektromos meghajtás már nem számít akkora vonzó erőnek a vevők számára. Az Apple autós projektjének sikerességének kulcsa egy olyan egyedi ötlet megvalósulásában rejlik, mint az iPhone érintőképernyője a BlackBerry nyomógombjaival szemben.

Konklúzióként megállapíthatjuk, hogy a befektetők jelenleg nagyon optimisták az Apple jövőjével kapcsolatban, azonban az Apple saját gyártású autója még a hosszúideig csak spekuláció marad. A 2014 óta fejlesztés alatt álló esetleges termék bemutatása azonban nagy növekedési potenciállal bírna.