Súlyosan érinti az infláció az EV szektort
Eleinte úgy tűnt, hogy az égbe szökő olajár áldás lehet a Tesla és a többi népszerű elektromos autógyártó számára, azonban az infláció az EV szektort különösen súlyosan érinti. A nikkel, a lítium és egyéb elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen nyersanyagok ára drasztikusan megemelkedett az elmúlt időszakban.
Az elszabaduló üzemanyagáraknak köszönhetően még drágábbá vált egy belső égésű motorral szerelt autó fenntartása az elektromos kivitelekhez képest. Korábban soha nem látott mértékű versenyelőnyt jelenthetne a magas olajár az elektromos autók számára, elsőre jobb választásnak is tűnhet a jelenlegi helyzetben elektromos jármű vásárlása. A Mizuho adatai szerint a hét elején átlagosan 4.17 dollárba került egy gallon benzin az amerikai töltőállomásokon, utoljára 22 évvel ezelőtt, 2000-ben láthattunk hasonlóan magas árakat.
Mindezek ellenére elképzelhető, hogy az elektromos járművek árában hamarosan jelentős emelkedéseket tapasztalunk. Az infláció fejtörést okoz az EV szektornak, a nikkel, a lítium és egyéb elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen nyersanyagok ára drasztikusan megemelkedett az elmúlt időszakban. Az elektromos járművekben felhasznált fémek majdnem ötöde nikkel.
A nikkel árfolyamában az alacsony kínálat következtében szinte folyamatos volt az emelkedés, azonban az orosz-ukrán háború kirobbanását követően kezdett el igazán hajmeresztően drágulni a nyersanyag. Az elektromos autókban felhasznált nikkel mintegy 17 százaléka Oroszországból származik.
A nikkel árfolyamában hétfőn 66 százalékos emelkedést láthattunk, míg kedden 111 százalékos pluszban is járt a Londoni Fémtőzsdén jegyzett nikkel árfolyama. Ekkor a nikkel tonnánkénti árfolyama rekordmagasan, 101 365 dolláron alakult. Február végén még 24 ezer dollár körül mozgott a nikkel tonnánkénti árfolyama. Ezt követően még kedden napközben felfüggesztették a Londoni Fémtőzsdén a nikkel határidős kereskedését, szerdán globálisan állt a nikkel tőzsdei kereskedése és várhatóan péntek előtt nem is fog folytatódni.
A nikkelen kívül az elektromos autók akkumulátorához nélkülözhetetlen további nyersanyagok ára is drasztikusan megdrágult. Például a lítium idén 75 százalékkal kerül többe, a kobalt árfolyamában 10 százalékos emelkedést láthattunk.
A Barron’s kalkulációja szerint a nyersanyagok árában látott óriási mértékű áremelkedés következtében idén átlagosan 2000 dollárral drágultak meg az elektromos autók. A szektorban kifejezetten érzékenyek a fogyasztók az áremelkedésre. Gordon Johnson a GLJ elemzője szerint nagy problémát okoz a szektornak az infláció. Az elemző szerint csak a nikkel árfolyama 2 százalékkal csökkentheti a Tesla bruttó árrését. A gross profit margin mutatót úgy kapjuk meg, hogy a vállalat árbevételéből kivonjuk a termelési, előállítási költségeket, majd az így megkapott értéket elosztjuk az árbevétellel. A mutató a gyártás hatékonyságát hivatott mérni, minél nagyobb a bruttó árrés értéke, annál olcsóbban állítja elő a vállalat az adott terméket.
Globálisan is nagy népszerűségnek örvendtek az elektromos autók tavaly, éves szinten több mint duplájára nőtt a kereslet mértéke. A Jato Dynamics által hétfőn nyilvánosságra hozott adatok szerint drasztikusan megnőtt az elektromos járművek iránti kereslet mértéke a tavalyi év során. Az elektromos autók Kínában fogytak a legjobban, az eladások közel fele a kínai piachoz köthető. A világ más tájain lassabban nő az EV-k elfogadottsága. Európában és Észak-Amerikában is lassabban halad a folyamat, mint Kínában, de ezeken a piacokon is egyre nagyobb mértékű az elektromos autók térhódítása.
2021-ben globálisan 4.2 millió elektromos autó talált gazdára, szemben az egy évvel korábban látott 2.01 milliós adattal. Az autóipart kifejezetten súlyosan érintő globális chiphiány ellenére is nagy volt a kereslet az elektromos járművek iránt, azonban az autógyártók sok esetben nem tudtak annyi járművet legyártani, mint amennyire igény lett volna. Különösen nagy volt a kereslet a Tesla modelljei iránt, a tavalyi évben eladott elektromos autók 21 százalékát Tesla modellek tették ki.
Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyivel érintheti súlyosabban az infláció az elektromos autógyártókat, mint a hagyományos autógyártókat, az azonban biztos, hogy az egész autóipar szenved a magas inflációtól. Az ekkora mértékű áremelkedés érinteni fogja az élet minden területét.
Borítókép forrása: https://shutterstock.com/