2024 november 15

Kiéleződött a verseny az amerikai EV piacon

Egyre jobban kiéleződik a General Motors és a Ford közötti verseny az amerikai EV piacon, azonban továbbra is a Tesla az EV gyártás úttörője. Az elmúlt hetekben a General Motors és a Ford is rengeteg pénzt költött különböző hirdetésekre, marketing kampányokra, amely pozitívan hathat a szektor egészére.

A Ford több hirdetést is megjelenített a közelmúltban, melyben az elektromos F-150-et és a Mustang Mach E modelljeit reklámozta. A General Motors is hónapok óta futtatja az EV modelleket hirdető kampányát. Mindez rengeteg pénzbe kerül. A nagyszabású hirdetési kampányok arra ösztönzik az érintett autógyártókat, hogy még több és több elektromos modellt dobjanak piacra.

A General Motors tervei szerint 2025-re évente 1 millió darab elektromos autót gyártana le, míg 2024-re összesen 400 ezer darab EV-t szeretne értékesíteni. A Ford egyik legnépszerűbb modelljének, az F-150 pickupnak az elektromos kivitele idén érkezik. Jim Farley vezérigazgató elmondása szerint, „az előrejelzéseink szerint 2030-ra tízből legalább négy eladott Ford modell elektromos hajtású lesz, reményeink szerint 2024-re a Ford már éves szinten 600 ezer darab elektromos járművet fog legyártani”. A Ford már korábban bejelentette, hogy 2025-ig összesen 30 milliárd dollárt költene EV-k fejlesztésére. A Bloomberg legfrissebb értesülése szerint az autógyártó mindezen felül még további 20 milliárd dollárt költene arra, hogy minél gyorsabban tudjanak újabb elektromos modelleket kifejleszteni. A Ford Jim Farley vezérigazgató érkezése óta indult el igazán a jó úton, a vezérigazgató érkezését követően a Ford is belépett az EV versenybe, és egyre meghatározóbb szereplővé válik a szektoron belül.

A Tesla a General Motorssal és a Forddal ellentétben csak ritkán dob piacra új modelleket, ennek ellenére 2021-ben durván 360 ezer Tesla talált gazdára az Amerikai Egyesült Államokban, míg globálisan több mint 936 ezer darab elektromos Teslát értékesítettek tavaly.

Az egyre nagyobb szabású hirdetési kampányok arra utalnak, hogy egyre jobban fokozódik a verseny az autógyártók között az amerikai EV piacon. Ennek következében idén látványosan megnőhet az EV-k térhódítása az amerikai piacon. Az USA ilyen tekinteteben némileg le van maradva, Kínában 2021 végén az eladott új autók 20 százalékát elektromos modellek tették ki, Európában 10 százalék fölötti ez az arány, az Amerikai Egyesült Államokban jelenleg még csupán 3 százalék ez a szám.

Az EV-k egyre nagyobb térhódítása viszont mindhárom autógyártó számára kedvező lenne, hiszen az elektromos modellek első sorban nem egymás ellen versenyeznek, hanem a belsőégésű motorral szerelt társaik ellen. Minél nagyobb az EV-k elfogadottsága, annál könnyebb lesz az autógyártóknak újabb és újabb elektromos modelleket eladni.

Részvénypiaci tekintetben a Ford teljesít a legjobban az elmúlt időszakban. A Ford idén 0.67 százalékos mínuszban van, míg az elmúlt 1 év során 89.96 százalékot erősödött a részvény árfolyama. A GM idén 8.75 százalékos mínuszban van, az elmúlt 1 év során 1.48 százalékkal nőtt a General Motors részvények értéke. A Tesla 2022-ben 14.30 százalékos mínuszban van, az elmúlt 1 év során pedig 3.77 százalékkal nőtt a papír értéke.

Forrás: Bloomberg