A momentum kezd a termelők oldalára fordulni

Egy régóta tartó tendencia kezd megfordulni az olajpiacokon, méghozzá a kereslet és kínálat közti egyensúly. Eddig az olaj értékét főleg a kínálat szűkössége tartotta magasan most azonban a termelők elkezdtek egyre többet termelni, és a másik oldalon viszont a kereslet elkezdett csökkenni. Az ukrán háború továbbra is jelentős változó a globális ellátási kilátásokban, mivel Oroszország általában a globális keresletnek, amely napi 100 millió hordó, 10 százalékát adja. Az ukrán invázió óta a napi orosz export mintegy 580 000 hordóval csökkent. Az orosz olajra vonatkozó európai szankciók várhatóan februárig kissé szigorodnak, ami további 600 000 hordó kiesését jelentheti. A világ többi részén a kínálat viszont fokozatosan emelkedik. Guyanában, Brazíliában és az Egyesült Államokban is bővült a termelés, valamint Szaúd-Arábia és a Perzsa-öböl más országai is beálltak a sorba.

Egyelőre azonban közel sem olyan mértékű bővüléssel lehet számolni, mint azt a Biden adminisztráció remélte. Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és partnerei, köztük Oroszország, megígérték, hogy júliusban és augusztusban napi 600 000 hordóval növelik termelésüket, bár eddig kissé elmaradtak ettől a céltól. A finomítók kilátásai szintén javulnak, ami csökkentheti a benzin és más üzemanyagok árait. Noha az Európában és az Egyesült Államokban a finomítási kapacitás az utóbbi években csökkent, a Közel-Keleten, Latin-Amerikában, Ázsiában és Afrikában merőben más tendenciát mutat.

A kereslet csökkenése

Még ha a kínálat nem is a legnagyobb mértékben emelkedik, fontos megjegyezni, hogy a másik oldalon a keresleti kilátások viszont egyre alacsonyabbak, ezzel zárva a kínálati szakadékot. Az Egyesült Államok, a globális benzinigény több, mint egyharmadát teszi ki. A nyári vezetési szezonban általában napi 400 000 hordóval növeli a fogyasztást. Eddig ezen a nyáron a benzin iránti kereslet alacsony volt, jelezte a J.P. Morgan Commodities.

(www.shutterstock.com)

„Kína a harmadik negyedévben csökkentette nyersolajimportját, vége a nyári benzinszezonnak, aggályaink vannak a gazdasági lassulással kapcsolatban,” sorolta a kereslet csökkenésének okait Sarah Emerson, az ESAI Energy elnöke. Ezen felül egyre több energiabefektető szkeptikus az olajalapú szállítás jövőjével kapcsolatban. Elmondták, hogy véleményük szerint a kereslet, és vele együtt az árak is hosszú távon csökkenni fognak, hiszen egyre többen váltanak elektromos autókra.

Forrás: nytimes.com

Címlapkép: Shutterstock