Fotót készít, videózni képes, podcastot hallgathatunk vele, és még mobilhívásainkat is fogadhatjuk. Itt az első, hétköznapi kinézetű okosszemüveg.

299 dollárért jelent meg az amerikai üzletekben a Facebook és a Ray-Ban közös fejlesztésű okosszemüvege 2021 szeptemberében. Igaz, már régebb óta kaphatók különféle, okosnak mondott szemüvegek, de azok inkább az AR (augmented reality) és a VR (virtual reality) jelzőkkel illethetők. Az előbbi a valódi környezethez ad információkat, színeket, effekteket, alakokat. (Lásd: Pokémon GO évekkel ezelőtt, vagy a 2021 tavaszán megjelent negyedik generációs Spectacles, a Snap cég fejlesztőitől, mely a Snapchat eszközparkjával színesíti a való világ képét.) A VR-szemüvegekkel pedig egy virtuális valóságba léphetünk be, ahol három dimenzióban tárul elénk egy játék helyszíne, vagy épp egy pilótafülke szimulációs képe.)

A most bemutatkozott, Ray-Ban Stories névre hallgató kütyü annyiban tér el minden eddigi okosszemüvegtől, hogy alkotói mindennapos használatra szánták, és megfizethető áron kínálják, a mobilok által is nyújtott hasznos funkciókkal. Úgy is néz ki, mint egy hagyományos szemüveg, így alig felismerhető, hogy valaki különleges tudású ókulárét visel.

Kerete két előlapi kamerával rendelkezik, melyekkel fényképeket és videókat lehet rögzíteni. A kamerák egyben összeköttetésben állnak a Facebook View alkalmazással, mellyel a felvételek szerkeszthetők, sőt megoszthatók a telefonra töltött más alkalmazásokkal is. A felvételek indításához egy gomb található a szemüveg jobb oldalán felül, de elég kiadni hangosan a „Hey Facebook, take a video!” („Hé Facebook, készíts egy videót!”) rövid parancsmondatot is, hogy megkezdődjön a felvétel. Az 5 megapixeles kamerák 2592×1944 pixeles nagy felbontású képeket rögzítenek, és 1184×1184 pixelnyi mozgóképet, 30 képkocka/másodperces sebességgel. A készülék belseje egy Qualcomm Snapdragon processzort rejt magában. Legalább három tucat, egyenként 30 másodperces videót vagy körülbelül ötszáz fotót lehet elraktározni a készülék memóriájába.

A keret két szárában helyezték el a hangszórókat, s mivel az okosszemüveg a viselője mobiljával bluetooth-os kapcsolatban áll, anélkül lehet telefonálni vagy podcastot hallgatni, hogy a telefont a zsebből elő kellene húzni. A szemüveg egyik szárában található a touchpad, mellyel a hangerőt lehet szabályozni, illetve lejátszást indítani, leállítani.

A gyártók szerint a kütyü akkumulátorának feltöltéséhez körülbelül hatvan percre van szükség. Tölteni a tokban lehet, USB Type-C kábellel. Egy teljes feltöltéssel, időszakos használat mellett a készülék körülbelül hat órát működik. A szemüveg belsejében lévő lámpa zöld színnel jelzi a teljesen feltöltött akkumulátort, a narancssárga az alacsony töltöttségi szint, a piros a lemerült akkumulátor vagy a túlmelegedés jele.

A jobb oldali kamera mellett fehér fény világít, amikor a szemüveg álló- vagy mozgóképet rögzít. Ez a fény azonban meglehetősen halovány, napfényes időben szinte észre sem lehet venni, ha valakiről felvétel készül. Sőt, valójában az okosszemüveget megkülönböztetni is nehéz a hagyományostól, a kamerák szinte láthatatlanok. Mindez akár adatvédelmi aggályokat is felvethet – fogalmazták meg személyiségi jogokkal kapcsolatos aggályaikat a B&L Online Hír- és Cikkügynökség által megkérdezett jogászok. Ugyanakkor a szemüveget tesztelő amerikai technológiai blog, a The Verge munkatársa megkapta a Facebooktól azoknak az érdekvédelmi szervezeteknek a listáját, amelyekkel a szemüveg fejlesztése során a világcég konzultált a magánélethez fűződő jogok kérdéskörében. A gyártó állítja, hogy e megbeszélések, tanácsok alapján, azokat megfogadva kezdte árusítani új készülékét.

A Ray-Ban Stories az első termék, mely megszületett a Facebook, és az európai szemüveggyártó nagyvállalkozás, az EssilorLuxottica, a Ray-Ban anyavállalata között már több éve meglévő partneri kapcsolatból. Mindkét fél úgy tekint új kütyüjére, mint az eddigi leginkább szemüvegre hasonlító okoskészülékre, melyben még további jelentős fejlesztési lehetőségek rejlenek.